Treinverkeer DB in heel Duitsland ligt plat door storing
23 juni 2026 23:32
In heel Duitsland is het treinverkeer van Deutsche Bahn (DB) stilgelegd vanwege een storing in het communicatiesysteem GSM-R. De Duitse spoorwegmaatschappij zegt dat alle treinen naar het station zijn teruggeroepen.
De eerste treinen rijden inmiddels weer, meldt het Duitse persbureau DPA op basis van verslaggevers die in de treinen aanwezig waren.
De storing werd om 22.30 uur gemeld door DB. De oorzaak van de problemen is onbekend. Volgens de spoorwegmaatschappij zijn technici bezig om de storing zo snel mogelijk op te lossen.
"We proberen de treinen nu de stations in te krijgen, zodat passagiers kunnen uitstappen", vertelt DB-topvrouw Evelyn Palla aan de Duitse krant Bild. "En daarna moeten we het probleem oplossen dat we nu nog niet kennen."
Systeem
GSM-R is het systeem waarmee machinist en verkeersleiding kunnen communiceren. Ook wordt infrastructuur zoals wissels ermee in de gaten gehouden en stuurt het de borden met reisinformatie op de perrons aan.
Ook in Nederland wordt GSM-R gebruikt.
120.000 kaarten bij Kamer bezorgd om asielkinderen in Nederland te houden
23 juni 2026 23:01
Kerkasiel Kampen heeft 120.000 handgeschreven kaarten naar de Tweede Kamer gebracht om aandacht te vragen voor honderden kinderen die in Nederland zijn geworteld, maar geen verblijfsvergunning krijgen.
Enkele honderden mensen hadden zich op het Malieveld in Den Haag verzameld voor een manifestatie. Voorgangers van allerlei kerken en bezoekers in witte kleding spraken zich daar uit voor een humaner asielbeleid.
Ze willen dat zo'n 420 kinderen van asielzoekers die mogelijk het land moeten verlaten een verblijfsvergunning krijgen. De kinderen wonen vaak al jaren in Nederland en hebben hier een leven opgebouwd.
De kaarten werden vervolgens met busjes naar de Tweede Kamer gereden en aangeboden aan de commissie Asiel en Migratie.
Kerkasiel Kampen, dat al sinds november 2024 een met uitzetting bedreigd gezin uit Oezbekistan in een kerk herbergt, zette de actie op. "Het is eigenlijk heel erg uit de hand gelopen", zegt Herman Stomphorst van de organisatie tegen RTV Oost. Zo'n zes weken geleden begonnen ze met de oproep voor de zogenoemde steunkaarten.
"We hebben ons punt duidelijk kunnen maken: we willen dat er voor die 420 gewortelde kinderen een goede oplossing komt", zegt predikant Kasper Jager. "Kinderrechten gelden ook voor hen."
Senaat fluit Trump voor het eerst terug over oorlog in Iran
23 juni 2026 22:43
De Amerikaanse Senaat biedt president Trump voor het eerst een klein beetje tegengas in de oorlog met Iran. In een grotendeels symbolische stemming eiste het hogerhuis dat Trump toestemming van het Congres vraagt om de oorlog voort te zetten.
Democraten hadden deze wettelijke eis al negen keer eerder voorgelegd aan de Senaat, maar elke keer wist de Republikeinse meerderheid daar de verklaring weg te stemmen. Doordat er dit keer twee Republikeinen ontbraken, haalde de stemming het wel.
De vaak kritische Republikeinen Bill Cassidy, Susan Collins, Lisa Murkowski en Rand Paul hadden al eerder voor gestemd, de Democraat John Fetterman stemde opnieuw tegen. Doordat de Republikeinen Dave McCormick en Mitch McConnell afwezig waren, werd de resolutie nu met 50 tegen 48 stemmen aangenomen.
Toch geen ijzeren greep?
Deze maand nam het Huis van Afgevaardigden al een soortgelijke verklaring aan, met 215 tegen 208 stemmen. De impact op de oorlog zal nu net als toen minimaal zijn, omdat Trump de verklaring gewoon naast zich neer kan leggen.
Toch wordt het gezien als een voorzichtig teken dat de ijzeren grip die de president op zijn partij heeft niet eeuwigdurend is. Al langer wordt er binnen zijn partij gemord over de oorlog in Iran en verschillende partijgenoten zetten zelfs openlijk vraagtekens bij de resultaten die Trump claimde na ruim honderd dagen oorlog.
Fractievoorzitter Schumer van de Democraten liet zich daar voor de stemming ook laatdunkend over uit. "Trump heeft Iran alles gegeven: hun terroristenvriendjes, controle over de Straat van Hormuz, hun olie-inkomsten. En wat wij ervoor terugkrijgen, is nog maar de vraag."
Kamer bezorgd over geldgebrek infrastructuur, maar niet eens over oplossingen
23 juni 2026 22:40
Eind deze week maakt het kabinet bekend welke 'grote knopen' het wil doorhakken om het stikstofprobleem aan te pakken, de natuur te herstellen en meer woningen te bouwen. Daarbij doemt meteen een nieuw vraagstuk op: welke bruggen en wegen kunnen in ons land worden aangelegd of hersteld nu het kabinet miljarden tekortkomt?
In maart schreven de bewindslieden Bertram (CDA) en Karremans (VVD) al een waarschuwingsbrief aan de Kamer. "80 miljard is er nodig", schreven ze, "maar zoveel geld is er niet". De brief ging vergezeld van een oproep aan de Kamer om samen scherpe keuzes te maken. Probleem is wel dat Kamer nog bepaald niet op een lijn zit, bleek in een debat vanavond.
Uit een voorafgaand verstuurd 'afwegingskader' valt op te maken dat onderhoud wat het kabinet voorgaat op nieuwe projecten. En het moet "desnoods maar lelijk zijn", voegde Karremans er in het debat aan toe. Hij komt uit Rotterdam, "dan ga je lelijkheid vanzelf waarderen".
Wat moet als eerste aangepakt?
Grote zorgen hebben partijen in de Kamer allemaal. "Niet normaal", noemt de ChristenUnie het tekort van 80 miljard euro tot 2040. Een meerderheid lijkt het eens met de nadruk op onderhoud, maar plannen voor nieuwe infrastructuur mogen niet zomaar verdwijnen, vindt een deel.
VVD-Kamerlid Bikkers spreekt van een huis waar de kozijnen en tuin veel onderhoud nodig hebben, maar tegelijkertijd het dak lekt en eerst moet. Wat in deze beeldspraak het dak is, leggen partijen verschillend uit.
Zo vindt Pro dat de veiligheid van dijken en waterkeringen voorop moet staan, er een kilometerheffing moet komen en de sterkste schouders meer moeten gaan dragen. De VVD is daar niet voor en pleit gezien de files ook voor nieuwe wegen. "Als het hele land stilstaat, wordt het geld niet verdiend", zegt Bikkers.
BBB en CDA hameren juist weer op de bereikbaarheid van de regio's. PVV-Kamerlid Prickaertz noemt lastenverzwaringen via een kilometerheffing een slecht plan en ziet de oplossing in het weghalen van geld bij ontwikkelingshulp.
Elders naar geld zoeken
Partijen ruziën ook over de oorzaken van het geldtekort. D66 en de PVV jijbakken over wie er wanneer meeregeerde en Pro-Kamerlid De Hoop geeft "rechtse kabinetten met de VVD de schuld". VVD'er Bikkers noemt dat "gezien alle investeringen" een "onterecht verwijt".
SGP-leider Stoffer zou "het verleden ook wel kunnen oprakelen" maar zei "liever vooruit" te willen kijken. Het lijden kan wel eens groot worden en zou een zogenoemde kasschuif, waarbij geld dat voor latere jaren bestemd is nu naar voren wordt gehaald, uitkomst kunnen bieden?
Ook willen onder meer SGP, ChristenUnie en CDA dat Karremans en Bertram naar geld zoeken bij andere departementen, zoals defensie. Het probleem gaat volgens hen immers verder dan de begroting van infrastructuur.
Code zwart?
Is het nu code zwart, wil JA21-Kamerlid Goudzwaard van Karremans weten. Die term neemt Karremans niet over. Keuzes maken doet pijn, zegt hij, maar Kamer en kabinet kunnen samen iets bereiken. Hij roemt het verleden en wat er in ons land allemaal al gebouwd is. Daar "mogen we ook trots op zijn" en gaan we "nu goed voor zorgen".
Na de zomer komen hij en Bertram met een lijst die inzichtelijk maakt wat waar nodig is en wat dat kost, zodat de Kamer kan meedenken. Wat Karremans betreft is het "terug naar de basis: beton, staal en rails".
Het optimisme slaat nog niet bij alle Kamerleden aan. Onder meer de PVV en Pro hebben het idee vandaag niet veel verder gekomen te zijn. De Hoop (Pro) vindt dat er "nog veel open ligt" en had meer urgentie verwacht van Karremans in de zoektocht naar meer geld, bijvoorbeeld door "de deur bij de minister van Financiën plat te lopen".
Het wordt een lastige dag voor reizigers in het openbaar vervoer
23 juni 2026 22:08
Wie vandaag met de trein of bus reist, kan zijn borst natmaken. 's Ochtends is een landelijke staking in het openbaar vervoer en ook vanwege hitte zijn dienstregelingen aangepast. Ov-reizigers kunnen daardoor heel de dag te maken krijgen met vertragingen en uitval. Vanwege de staking worden NS-treinen ook niet schoongemaakt.
Vakbonden FNV en CNV roepen trein-, metro- en trampersoneel op 's ochtends het werk neer te leggen tot 08.00 uur. De actie is gericht tegen kabinetsplannen om te bezuinigen op sociale zekerheid.
Opstartproblemen verwacht
Tussen 04.00 en 08.00 uur rijden er geen NS-treinen, op enkele sprinters na rondom luchthaven Schiphol. Ook na dit tijdstip kunnen treinen uitvallen of later rijden dan gepland. Dat is volgens NS het gevolg van de dienstregeling die weer moet worden opgestart.
Vanwege de hoge temperaturen zijn er de komende dagen sowieso minder treinen op een aantal trajecten:
Vanaf 12.00 uur geldt code oranje voor een groot deel van het land vanwege extreme hitte. Met name dubbeldekkertreinen zijn gevoelig voor problemen tijdens de hitte, meldt NS. "Vooral als het 's nachts ook warm blijft en een trein niet kan afkoelen, kunnen storingen optreden."
'Kunnen niet voorspellen hoeveel collega's staken'
Ook vervoersmaatschappij Connexxion waarschuwt passagiers voor de gevolgen van de staking. Hoeveel bussen uitvallen is nu nog onduidelijk. "We kunnen vooraf niet voorspellen hoeveel collega's het werk neerleggen", zegt de vervoerder.
Het GVB in Amsterdam en de RET in Rotterdam beginnen na 08.00 uur. Ook in de rest van de ochtend kunnen trams, metro's en bussen later vertrekken dan gepland als gevolg van opstartproblemen. Arriva roept reizigers op rekening te houden met vertraging en uitval tot zeker 09.00 uur.
Geen topdrukte verwacht op de weg
Vanwege alle problemen in het openbaar vervoer verwacht de ANWB dat vandaag meer mensen met de auto of motor naar het werk gaan. Tegelijkertijd wordt er geen topdrukte verwacht op de weg. "We merken dat het de afgelopen weken langzaam wat minder druk is geworden, omdat meer mensen zonder schoolgaande kinderen op vakantie zijn", zegt een woordvoerder.
Toch zet de ANWB extra personeel in vanwege de hitte. Automobilisten worden vaker dan normaal getroffen door pech: van kapotte accu's tot oververhitte banden. Ov-reizigers zijn dus niet de enige forensen die de komende dagen last hebben van het tropische weer.
Verdachte van fataal ongeluk Zeeuws-Vlaanderen blijft vastzitten
23 juni 2026 21:46
De 19-jarige man die wordt verdacht van het veroorzaken van het dodelijke ongeval bij Terhole in Zeeuws-Vlaanderen blijft zeker nog dertig dagen vastzitten. De rechtbank heeft een verzoek afgewezen om de man onder voorwaarden vrij te laten. De kans op herhaling wordt niet uitgesloten.
De uit de gemeente Hulst afkomstige verdachte verscheen vandaag in een besloten zitting in de rechtbank, meldt Omroep Zeeland. Hij wordt verdacht van het aanrijden van een groep schoolkinderen en hun begeleiders van basisschool De Warande uit Axel. Ze waren op de fiets onderweg naar een schoolkamp.
Drie leerlingen en de directeur van basisschool kwamen om het leven. Andere kinderen raakten gewond, drie van hen ernstig. Vandaag werd bekendgemaakt dat één van die drie inmiddels is ontslagen uit het ziekenhuis. De situatie van de twee andere kinderen is stabiel, maar er zijn wel zorgen over hun herstel en revalidatie.
Roekeloos rijden
De advocaat van de verdachte verzocht de rechtbank om de voorlopige hechtenis te schorsen, zodat de man de rechtszaak in vrijheid zou kunnen afwachten. De raadkamer in Middelburg besloot dat de man nog dertig dagen in de cel moet blijven.
Volgens de regionale krant PZC staat in een rapport van de reclassering dat de kans op herhaling niet uitgesloten is en als 'gemiddeld' wordt ingeschat. Het is onduidelijk op basis waarvan de reclassering deze inschatting heeft gemaakt.
Het Openbaar Ministerie verdenkt de man van het veroorzaken van een verkeersongeluk met de dood en zwaar lichamelijk letsel tot gevolg. Het OM onderzoekt nog of de man aanmerkelijk onvoorzichtig is geweest en roekeloos heeft gereden. Roekeloos rijden wordt gezien als de zwaarste vorm van schuld in het verkeer.


