Tienduizenden huishoudens moeten helpen overbelasting stroomnet op te lossen
26 juni 2026 06:03
Netbeheerders en energiebedrijven gaan op grote schaal huishoudens inzetten om de problemen op het elektriciteitsnet te verminderen. Tegen een vergoeding kunnen deze huishoudens op afstand hun thuisbatterijen, laadpalen voor elektrische auto's en warmtepompen laten aansturen. De apparaten verminderen dan het stroomverbruik op piekmomenten en geven waar mogelijk elektriciteit terug aan het net bij een tekort.
De afgelopen tijd gebeurde dit al op kleine schaal op verschillende plaatsen in het land. Nu willen de energiebedrijven 50.000 tot 70.000 huishoudens in Gelderland, Flevoland, Utrecht en Noord-Brabant overtuigen om hieraan mee te werken. In Utrecht kunnen er binnenkort geen nieuwe klanten meer aangesloten worden zolang het elektriciteitsnet overbelast is. Het flexibele gebruik van het elektriciteitsnet moet de problemen in Utrecht helpen oplossen en die in andere provincies helpen voorkomen.
Het initiatief is een samenwerking tussen netbeheerders Liander, Enexis en Stedin en de energieleveranciers Essent, Eneco, Vattenfall, Zonneplan en Frank Energie. Vanaf 1 juli kunnen alle energieleveranciers zich bij het initiatief aansluiten. Uiteindelijk willen de energiebedrijven een flexibel vermogen van 255 megawatt organiseren, vergelijkbaar met het verbruik van de stad Haarlem.
Piek in middag en avond
Een groot deel van de dag zijn er helemaal geen problemen op het elektriciteitsnet. Pas rond een uur of vier 's middags tot een uur of negen 's avonds is het heel druk. Met name in de winter. Op dat moment moet er zo min mogelijk stroom worden gebruikt. Dat betekent geen elektrische auto opladen en niet alle andere elektrische apparaten tegelijkertijd aanzetten. Rond het middaguur is het juist goed om de auto op te laden, de wasmachine en de vaatwasser te laten draaien en alvast de warmtepomp aan te zetten.
Het is de bedoeling dat deelnemende huishoudens er wel geld aan verdienen, maar er niet op achteruit gaan in comfort. Het huis moet een aangename temperatuur hebben en de elektrische auto moet de volgende ochtend voldoende opgeladen zijn. Ook moet als het toch een keer nodig is rond etenstijd geladen kunnen worden. Energiebedrijven en netbeheerders denken dat uiteindelijk honderdduizenden huishoudens op deze manier kunnen gaan meehelpen om problemen op het elektriciteitsnet op te lossen.
Honderden euro's per jaar
Er zijn inmiddels een miljoen huishoudens in Nederland met een dynamisch energiecontract. Met zo'n contract betaal je een stroomprijs die elk uur kan veranderen. De prijs vliegt gedurende de dag alle kanten op afhankelijk van het aanbod en de vraag. Bij veel zon en wind is het goedkoop, vallen die weg dat gaan de gascentrales harder werken en wordt de stroom duur. Vanwege het prijsverschil helpen mensen met een dynamisch contract vaak al mee aan het oplossen van netcongestie, de krapte op het stroomnet.
Energiebedrijven proberen nu ook de mensen met vaste en variabele contracten mee te laten bewegen met vraag en aanbod van elektriciteit. Huishoudens tekenen dan een contract waarmee ze in principe niet aan het einde van de middag en aan het begin van de avond hun elektrische auto opladen. Of dat hun thuisbatterij laadt bij een overschot en stroom teruggeeft aan het elektriciteitsnet bij een tekort. Zelfs de warmtepomp kan harder of zachter gezet worden door de netbeheerder.
Wat dat precies oplevert hangt af van verschillende omstandigheden. Grote energiebedrijven als Essent en Vattenfall denken dat het voor klanten vele honderden euro's per jaar kan opleveren. De komende maanden moet blijken of de energiebedrijven genoeg mensen kunnen overtuigen. Voordat de winter begint willen de deelnemende partijen hun doel van zo'n 60.000 deelnemers bereikt hebben.
Versterking elektriciteitsnet blijft nodig
Netbeheerders benadrukken dat los van het succes van dit project er ook flink geïnvesteerd moet blijven worden in uitbreiding van het elektriciteitsnet. Daarvoor is het vooral van belang dat procedures om het elektriciteitsnet verder te versterken minder lang duren. Het kabinet werkt daarom aan een noodwet om de aanleg van kabels, hoogspanningsmasten en transformatorstations te versnellen.
Dodental aardbevingen Venezuela opgelopen, internationale hulp komt op gang
26 juni 2026 05:38
Het dodental na de verwoestende aardbevingen in Venezuela is opgelopen tot 235. Ook zijn er tot nu toe meer dan 4300 gewonden die in het ziekenhuis behandeld worden.
Waarschijnlijk lopen de aantallen doden en gewonden nog flink op. Er worden ook nog steeds veel mensen vermist.
Inmiddels sturen steeds meer landen hulp naar het getroffen gebied. Zo zijn er reddingswerkers uit Duitsland onderweg naar Venezuela. Een Duitse hulpverlener zegt dat de eerste 72 uur na een aardbeving cruciaal zijn. "We kunnen in die tijd nog veel levens redden."
Ook Mexico stuurt 250 reddingswerkers en speurhonden naar het gebied. De Verenigde Staten hebben 150 miljoen dollar vrijgemaakt voor hulp. Ook stuurt het land twee militaire schepen, vliegtuigen en helikopters om de reddingsoperatie te ondersteunen.
Zo beleefden Venezolanen de aardbevingen:
Ook Nederland heeft hulp aangeboden aan Venezuela. Minister Sjoerdsma van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking zegt dat er een Urban Search and Rescue-team wordt gestuurd. In dat team werken specialisten van onder meer de brandweer, politie en bouwkundigen samen.
Werken in de brandende zon, mag dat wel?
26 juni 2026 05:11
Code rood, temperaturen boven de 35 graden en de hele dag volop zon. Het klinkt niet als de ideale omstandigheden om aan het werk te gaan. En toch worden veel mensen op zomerse dagen gewoon op hun werk verwacht.
De hoge temperaturen van deze week zijn volgens vakbond FNV vooral een probleem voor werknemers die buiten of met zware machines werken. "Maar ook als je binnen werkt in een pand dat slecht te koelen is, kan de hitte heel onprettig zijn", zegt FNV-beleidsadviseur veilig en gezond werken Khalid Azougagh.
In sommige cao's zijn afspraken gemaakt over werken in de hitte. "Bijvoorbeeld in die van de glastuinbouw en van de dakdekkers", zegt Azougagh. "Maar in het grootste deel van de cao's staat niets over werkonderbrekingen bij warmte."
Werkzaamheden aanpassen
Ook in de Arbowet, waarin regels staan rondom gezondheid en veiligheid, staat niet specifiek vermeld bij welke temperaturen werknemers thuis mogen blijven. In de wet staat dat de temperatuur op de werkplek niet nadelig mag zijn voor de gezondheid van de werknemer. Maar wat nadelig dan precies is, wordt niet gespecificeerd.
Wel zijn werkgevers wettelijk verplicht om in kaart te brengen wat de risico's van werken in de hitte zijn en maatregelen te nemen om die te verkleinen. "Bijvoorbeeld door te zorgen voor geschikte werkkleding, extra drinken aan te bieden of werknemers wat vaker pauze te geven", zegt een woordvoerder van de arbeidsinspectie.
Als er in de cao specifiek iets vermeld wordt over hitte, kunnen werkgevers bij hoge temperaturen ook een beroep doen op het UWV. Als een werkgever goed kan onderbouwen dat de omstandigheden zo zijn dat er niet gewerkt kan worden, kunnen werknemers tijdelijk een uitkering krijgen. Dat kan wel pas na drie dagen van aanhoudende warmte. Welke temperaturen als drempelwaarde gelden, verschilt per cao.
Staat er in de cao niets over hitte, dan is een eventuele werkonderbreking voor rekening van de werkgever.
Duidelijkere regels nodig
Hoewel de Arbowet dus voorschrijft dat werknemers maatregelen moeten nemen bij hitte, gebeurt dat in de praktijk lang niet altijd. "Bij ons adviespunt komen de laatste dagen veel vragen binnen van werknemers die zich zorgen maken over hun gezondheid en gewoon aan het werk moeten", zegt Azougagh.
Wie zich zorgen maakt over werkomstandigheden kan een klacht indienen bij de inspectie. "Wij onderzoeken dan of de klacht terecht is." Toch betekent een klacht niet altijd dat de inspectie ook echt langs gaat bij de werkgever, om te controleren of alles op orde is. Tussen 2018 en 2022 werd bij één op de acht klachten een inspecteur op pad gestuurd. Bij die klachten werd verwacht dat er mogelijke kans was op verhoogde schade aan de gezondheid.
Volgens FNV is hitte een onderschat risico, waar werkgevers nog veel te weinig mee doen. "Door de klimaatverandering worden de zomers steeds warmer. Werknemers moeten daar echt beter tegen beschermd worden", zegt Azougagh. De vakbond pleit er daarom voor om wettelijk vast te leggen bij welke weersomstandigheden het risico om te werken te groot is.
Daarbij is het volgens de bond belangrijk dat er niet alleen wordt gekeken naar temperatuur, maar ook naar de luchtvochtigheid, zonnekracht en de wind. "Dat heeft allemaal invloed op hoe warm hitte aanvoelt en welke gevolgen het heeft voor de gezondheid."
Koning Charles gaat niet in Buckingham Palace wonen na renovatie
26 juni 2026 04:29
De Britse koning Charles en zijn vrouw koningin Camilla zullen niet in Buckingham Palace gaan wonen als de renovatie klaar is. Het paleis moet alleen nog voor ceremoniële en officiële gelegenheden gebruikt worden, heeft het Britse koningshuis bekendgemaakt.
Sinds 2018 wordt Buckingham Palace opgeknapt, zodat er ook in de toekomst gasten en toeristen ontvangen kunnen worden. Sinds 2020 woont er niemand meer. In maart van dat jaar verruilde koningin Elizabeth Buckingham Palace voor Windsor Castle. Charles en Camilla wonen nu in Clarence House, vlak bij Buckingham Palace, en zullen daar blijven wonen.
Dat betekent dat er een eind komt aan een periode van bijna twee eeuwen waarin Buckingham Palace de hoofdwoning was van de Britse vorst.
Belastingaangifte
Tegelijkertijd is ook bekendgemaakt hoeveel belasting koning Charles in de periode 2024-2025 heeft betaald. Het gaat om een bedrag van 12,9 miljoen pond, omgerekend bijna 15 miljoen euro. Daarmee komt Charles in de top 100 te staan van Britten die de meeste belasting betalen.
Charles is de eerste koning die dat openbaart. Het Britse koningshuis hoopt zo meer transparantie uit te stralen. Volgens de wet is de Britse koning niet verplicht om inkomstenbelasting of vermogenswinstbelasting te betalen. Charles heeft dit, net als zijn moeder na 1993, vrijwillig gedaan. Tot nu toe was alleen nooit duidelijk hoe hoog dat bedrag was.
In 2026/2027 krijgt Charles een bedrag van 137,9 miljoen pond, omgerekend ruim 160 miljoen euro, om zijn personeel, koninklijke paleizen en reizen mee te bekostigen.
David Clayton-Thomas, zanger van Blood, Sweat & Tears, overleden (84)
26 juni 2026 03:13
Zanger David Clayton-Thomas is overleden. Hij was de frontman van de band Blood, Sweat & Tears. Clayton-Thomas was 84 jaar.
De Canadees begon in de jaren 60 met optredens in gevangenissen. Daarna sloot hij zich aan bij Blood, Sweat & Tears. Daarmee boekte hij grote successen; ze sleepten twee Grammy Awards binnen en verkochten miljoenen platen.
In Nederland waren de nummers Spinning wheel en You've made me so very happy hits.
De band stond onder meer op het Woodstock-festival in 1969, waar het een van de best betaalde acts was. In 1970 was Blood, Sweat & Tears de eerste rockgroep die ten tijde van de Koude Oorlog optrad achter het IJzeren Gordijn.
In 1972 vertrok Clayton-Thomas uit Blood, Sweat & Tears om voor zichzelf verder te gaan. Hij maakte zelf nog een aantal albums en keerde begin jaren 80 weer terug in de band. In 1996 werd Clayton-Thomas opgenomen in de Canadese Hall of Fame.
Volgens een woordvoerder van de familie overleed Clayton-Thomas in een ziekenhuis in Toronto. Een doodsoorzaak is niet bekendgemaakt.
Hardstylefestival Defqon.1 toch afgelast vanwege code rood
26 juni 2026 00:41
Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen is voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht door de organisatie en moeten in de loop van de dag de camping verlaten.
De maatregel is genomen vanwege code rood die door het KNMI is afgekondigd. Die hoogste weerwaarschuwing geldt ook voor Flevoland. De organisatie had eerder al besloten minder bezoekers toe te laten, maar nu gaat er dus een streep door het hele festivalweekend.
"Op een gegeven moment kom je op een kantelpunt met betrekking tot de veiligheid van je bezoekers en medewerkers. Code rood is dat zonder meer", zegt directeur Sander Bijlstra van organisator Q-dance tegen persbureau ANP.
Tienduizenden campinggasten
Het festival zou vandaag echt gaan beginnen, nadat donderdag de camping al open was gegaan. Normaal gesproken trekt Defqon.1 ruim 72.000 bezoekers per dag.
In een bericht op Instagram schrijft de organisatie dat er op dit moment tienduizenden mensen op de camping staan. De komende dag blijft de camping nog open, net als "essentiële voorzieningen", zodat mensen hun terugreis kunnen regelen. "We raden jullie aan om uit te rusten en je voor te bereiden op de reis van morgen."
Verder zegt organisator Q-dance dat alle bezoekers gecompenseerd worden. Daarover wordt na het weekend meer bekendgemaakt. "We zijn hier absoluut kapot van."


