Nipte voorsprong voor Trump-lieveling bij presidentsverkiezingen Colombia

22 juni 2026 03:09

De presidentsverkiezingen in Colombia lijken te zijn gewonnen door de rechtse kandidaat Abelardo de la Espriella. Die wordt gesteund door de Amerikaanse president Trump en staat voor een heel andere koers dan scheidend president Petro, met een keiharde aanpak van criminaliteit en minder migratie.

De la Espriella heeft in de beslissende ronde 49,7 procent van de stemmen gekregen. Zijn linkse tegenkandidaat Iván Cepeda staat op 48,7 procent. Die had beloofd het beleid van Petro voort te zetten.

Helemaal definitief is de overwinning van De la Espriella niet. Het duurt waarschijnlijk nog een paar dagen voordat een officiële uitslag wordt vastgesteld. Cepeda heeft al gezegd dat hij de tellingen van tienduizenden stembureaus wil aanvechten.

El Tigre

De rechts-populist De la Espriella is nieuw in de politiek. Hiervoor was hij advocaat en zakenman. Zijn bijnaam is El Tigre, de tijger. De 47-jarige politicus heeft ook de Amerikaanse nationaliteit.

In de campagne beloofde De la Espriella de deuren te sluiten voor migranten en criminaliteit keihard aan te pakken. Hij wil tien mega-gevangenissen bouwen, naar het veelbesproken voorbeeld van president Bukele van El Salvador.

Ook wil hij meer geweld inzetten tegen drugskartels en guerillagroepen. Onder president Petro werden juist vredesonderhandelingen gevoerd met zulke groepen. Belastingen moeten van De la Espriella omlaag en de overheid moet worden verkleind.

De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Rubio heeft De la Espriella gefeliciteerd. Op X zegt Rubio dat hij uitkijkt naar samenwerking en dat de beste dagen voor Colombia eraan komen. Ook president Milei van Argentinië heeft De la Espriella al gefeliciteerd.

 

Duizenden Tsjechen bij solidariteitsactie voor publieke omroep

22 juni 2026 01:47

In Praag hebben duizenden mensen hun steun betuigd aan de Tsjechische publieke omroep. De regering van de rechts-populistische premier Babis wil bezuinigen op de omroep door een ander financieringsmodel in te voeren. Betogers zijn daar bezorgd en boos over.

De Tsjechische regering wil af van het kijk- en luistergeld waarmee de publieke omroep nu wordt betaald. In plaats daarvan moet de omroep straks geld uit de staatkas krijgen. Babis zegt dat het bedrag ten opzichte van nu omlaag kan. Er komt volgens hem geen politieke bemoeienis, maar dat gelooft lang niet iedereen.

Gisteren verzamelden zich enkele duizenden mensen bij het hoofdkantoor van de Tsjechische televisiezender CT. Op borden en spandoeken stonden teksten als "vrije media voor een vrije maatschappij" en "voor altijd Tsjechische televisie". De organisatoren waarschuwen dat de omroep een spreekbuis van de regering kan worden als de plannen doorgaan.

Acties door personeel

De kabinetsplannen zouden grote gevolgen hebben voor de publieke televisie (CT) en radio (CRO) in Tsjechië. Die zeggen dat 450 tot 700 banen op de tocht staan als de nieuwe financieringsopzet wordt ingevoerd zoals gepland. Er werken ruim 4000 mensen bij de publieke zenders.

Medewerkers van CT toonden vanuit hun kantoor een spandoek aan de demonstranten met de tekst "we danken jullie". Het personeel houdt vandaag acties tegen de kabinetsplannen.

Babis werd in december voor de tweede keer beëdigd als premier van Tsjechië. Hij wordt gezien als bondgenoot van de Amerikaanse president Trump en de Hongaarse oud-premier Orbán. Tegenstanders van Babis zijn bang dat Tsjechië het pad van Orbán volgt. Die holde als premier van Hongarije (2010-2026) de rechtsstaat uit en zette de publieke omroep naar zijn hand.

Babis regeert met twee uiterst rechtse partijen. In hun coalitieakkoord spraken ze al af om de financiering van de publieke omroep aan te pakken. Dit en andere plannen leidden dit voorjaar tot meerdere grote anti-regeringsdemonstraties.

 

Militair vliegtuig neergestort in Bolivia, zes doden

21 juni 2026 22:15

In Bolivia is een militair toestel neergestort. Alle zes inzittenden zijn om het leven gekomen. Het Boliviaanse ministerie van Defensie zegt dat het om vier militairen en twee burgers gaat.

Het vliegtuig was vanochtend lokale tijd opgestegen vanaf een luchthaven in de bestuurlijke hoofdstad La Paz voor een vlucht naar Cochabamba in Centraal-Bolivia. Halverwege de vlucht ging het contact met de luchtverkeersleiding verloren, meldt de Boliviaanse krant El Deber.

Hierna werd een zoekactie op touw gezet. Het neergestorte toestel werd in een bergachtig gebied gevonden.

Volgens het ministerie van Defensie ging het om een ondersteuningsvlucht om hulp en transport te bieden. De afgelopen weken werd het toestel als gevolg van wegblokkades ingezet om kinderen met kanker naar behandelcentra te vervoeren.

Wegblokkades

In het Zuid-Amerikaanse land blokkeren betogers al wekenlang wegen uit protest tegen het besluit van president Paz om brandstofsubsidies af te schaffen. Gisteren riep Paz de noodtoestand uit waardoor hij meer bevoegdheden heeft om de openbare orde te herstellen.

 

Periode met extreme hitte in Europa, met belangrijke rol voor klimaatverandering

21 juni 2026 21:16

We staan aan het begin van een bijzondere klimaatgebeurtenis in Europa. Een groot deel van het continent heeft te maken met een periode van extreme hitte, die zich kan gaan meten met de grote hittegolven uit 2003, 2006, 2019, 2022, 2023 en 2024.

Voor grote delen van Frankrijk en Spanje is al code rood afgekondigd. Volgens wetenschappers vallen de extreme temperaturen te wijten aan klimaatverandering: tussen langdurige en extreme hitte en de opwarming van de aarde is een heel sterk verband.

Verband hitte en klimaatverandering

Klimaatwetenschappers kunnen tegenwoordig bij extreme weersgebeurtenissen vaststellen in hoeverre deze ook hadden plaatsgevonden als de wereld niet was opgewarmd door het gebruik van fossiele brandstoffen. Uit onderzoek blijkt dat niet alle extreme weer komt door de opwarming van de aarde. Op extreme hitte heeft de opwarming wél een een sterke invloed.

Dat komt doordat klimaatverandering de kans op en de intensiteit van hittegolven veel groter heeft gemaakt. Hittegolven zijn tegenwoordig warmer en duren langer.

Een hittegolf die vroeger eens in de tien jaar zou plaatsvinden, komt tegenwoordig om de drie jaar voor, en is bovendien ruim een graad warmer. Extreme hittegolven die vroeger eens in de vijftig jaar plaatsvonden, komen nu iedere 11 jaar voor, en zijn gemiddeld 1,2 graden warmer.

Temperatuurrecords in Europa

Dat uit zich deze week in Europa: in Frankrijk worden temperatuurrecords voor juni verwacht. In delen van het land werd het vandaag 41 graden, en er staat voor een recordaantal departementen code rood voor hitte uit.

Er werden sportwedstrijden en evenementen afgelast en er kwam een alcoholverbod tijdens de jaarlijkse feestdag Fête de la Musique (muziekfeest). Morgen wordt het 40 tot 42 graden en ook in dagen daarna blijft het in Frankrijk ongekend warm.

In een groot deel van Engeland was het vandaag 35 graden en dat wordt het morgen en dinsdag ook, met kans op records voor de maand juni. In het zuiden van Duitsland worden temperaturen tot 38 graden verwacht, net als in de Alpenlanden.

In Spanje staan uitgebreide waarschuwingen uit voor de komende week, met temperaturen in een groot deel van het land van 40 graden of meer. Zeker in noordelijke provincies als Navarra en Baskenland is dat zeer uitzonderlijk voor juni.

Zo probeerden mensen af te koelen in de extreme temperaturen:

De hitte gaat niet aan ons land voorbij. Morgen en dinsdag waait de wind uit het noordoosten. Dat zorgt op de Wadden voor verkoeling, maar in het oosten en zuiden wordt het dan al 30 graden of meer.

Vanaf woensdag draait de wind naar het zuidoosten en komt de toevoer van hete lucht flink op gang, met temperaturen in een groot deel van het land van 32 tot 37 of 38 graden.

We kunnen nog niet spreken van een landelijke hittegolf. Daarvoor moet er een aaneengesloten periode zijn van ten minste vijf dagen boven de 25 graden, waarvan ten minste drie boven de 30.

Voor een hittegolf moet het nog twee keer 30 graden worden in De Bilt. Dat gebeurt woensdag op z'n vroegst, maar mogelijk pas donderdag. Dan mag er gesproken worden van een hittegolf, die dan afgelopen donderdag al is begonnen.

In het zuidoosten van het land is sinds gisteren al sprake van een hittegolf, daar is het nu voor de vierde dag op rij meer dan 30 graden.

Hoe en wanneer de hitte ten einde komt is nog niet zeker, maar het zal niet voor volgend weekend zijn. En de rol van klimaatverandering is duidelijk: zonder de opwarming van de aarde zou het de komende week niet zo warm worden.

 

Blijdschap, maar ook dubbel gevoel na excuses aan Molukkers: 'Te laat voor onze ouders'

21 juni 2026 17:45

"Mijn vader en moeder leven niet meer. Het is te laat", zegt een Molukse man over de excuses die premier Jetten vanmiddag namens de Nederlandse regering uitsprak voor de behandeling van de eerste generatie Molukkers die in 1951 naar Nederland kwamen.

"Nog altijd is het historisch onrecht dat de eerste generatie Molukkers is aangedaan, niet duidelijk genoeg erkend en verwoord", zei Jetten in zijn toespraak in Rotterdam voor leden van de Molukse gemeenschap.

Beginstap

Na afloop was er geklap en gejuich in de zaal te horen, maar niet iedereen deed eraan mee. Een man die op 3-jarige leeftijd met zijn ouders naar Nederland kwam, vindt dat de excuses te laat komen. "Onze ouders zijn er niet meer", zegt hij. "Maar de excuses zijn gekomen en daar zijn we blij mee. We gaan werken aan de toekomst."

Een vrouw raakt geëmotioneerd als ze vertelt wat de excuses betekenen. "Ik had gewild dat mijn moeder dit mee had mogen maken, maar ze is drie maanden geleden overleden." Het is een geluid dat meer klinkt in Rotterdam. "Het is mooi dat zoiets wordt gedaan, maar mijn overgrootouders zijn al overleden", zegt een 17-jarige jongen.

Een vrouw is heel blij met de excuses. "Hier wachtten we toch op? Ze zeggen gewoon dat ze fout zitten." Een andere bezoeker beaamt dat de Molukse gemeenschap hierop gewacht heeft. "En nu is het gebeurd, maar het is een beginstap."

De stap van de Nederlandse regering kan ook op goedkeuring rekenen van burgemeesters van gemeenten met een Molukse gemeenschap. Eerder deze maand pleitte burgemeester Manusama van Capelle aan den IJssel bij Jetten voor excuses aan de Molukse gemeenschap. Hij is dankbaar dat de regering nu hiermee is gekomen.

"Wie bereid is verantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen geschiedenis, ook wanneer die geschiedenis pijnlijk is, geeft daarmee een krachtig signaal", zegt Manusama, die zelf van Molukse komaf is.

"Excuses dragen bij aan erkenning en hebben daarmee grote betekenis", zegt hij. "Het betekent dat de Nederlandse overheid vandaag ondubbelzinnig uitspreekt dat de behandeling van Molukkers na hun aankomst in Nederland niet rechtvaardig was. Volgens hem is het een boodschap waar generaties Molukkers op hebben gewacht.

Mijlpaal

Burgemeester Schouten van Rotterdam noemt het krachtig dat Jetten excuses heeft aangeboden en spreekt van een "heel bijzonder moment". In de toespraak die ze zelf vanmiddag gaf, herinnerde ze eraan dat beloftes aan de Molukse gemeenschap niet werden nagekomen. "Hoop werd wanhoop."

Burgemeester Marcouch van Arnhem ziet de excuses als een een "mijlpaal" die heel belangrijk is voor de Molukse gemeenschap. "Dit is een begin om verder te gaan met de verwerking en de geschiedenis een plek te geven. Een trauma dat van generatie op generatie is doorgegeven."

Voor CU-Kamerlid Don Ceder zijn de excuses een "historisch markeringspunt". Dinsdag stemde bijna de hele Tweede Kamer voor zijn motie die het kabinet oproept om onafhankelijk onderzoek te doen naar de behandeling van Molukkers in Nederland.

Het doel van het onderzoek is om te "komen tot een proces van erkenning en een passend gebaar dat recht doet aan de gemeenschap en de gemeenschap versterkt." Ceder zegt dat het na de excuses van belang is om het gesprek met elkaar te voeren. "Hierna begint het hoofdstuk waarin je hopelijk ook echt naar elkaar gaat luisteren."

Molukkers in Nederland

Nadat Indonesië in 1945 de onafhankelijkheid had uitgeroepen, vochten Molukse beroepsmilitairen mee in het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL). Na deze bloedige oorlog wilden de Molukse mannen terugkeren naar hun geboortegrond, maar dat mocht niet van de Indonesische regering.

Begin 1951 besloot Nederland om hen met hun gezin naar Nederland te brengen. Kort daarna werden de militairen ontslagen, ondanks hun jarenlange trouwe dienst. Ze hadden verwacht dat Nederland zich zou inzetten voor een Molukse republiek, onafhankelijk van Indonesië, maar ook daar kwam weinig van terecht.

De behandeling van de eerste generatie Molukkers in Nederland heeft doorgewerkt in latere generaties. In de jaren zeventig van de vorige eeuw probeerden jonge Molukkers met geweld en gijzelingen in Nederland het ideaal van een vrije Molukse republiek naderbij te brengen.

 

Vrouw verdrinkt in de Waal bij reddingsactie kinderen

21 juni 2026 17:21

Een 42-jarige vrouw uit Lunteren is vanmiddag verdronken in de Waal bij Ochten. Ze bracht enkele kinderen in veiligheid die bij een krib aan het zwemmen waren. Daarna verdween ze zelf onder water.

Mogelijk werd ze meegetrokken door de stroming.

Een krib is een stenen strekdam in de rivier die ervoor zorgt dat het water goed doorstroomt. Rond een krib is vaak een sterke stroming, waardoor het gevaarlijk is daar te zwemmen.

Drukke scheepvaart

Dat kan zeker het geval zijn als er veel scheepvaart op de rivier is. Grote rivierschepen veroorzaken vaak een sterke zuiging van het water. Ook vanmiddag was er drukke scheepvaart op de rivier.

Niet duidelijk is wat de relatie tussen de vrouw en de kinderen is. Ze zouden wel familie zijn.

Omroep Gelderland schrijft dat rond 13.50 uur alarm werd geslagen toen de vrouw niet meer werd gezien. Hulpdiensten zetten direct een zoekactie op poten.

Daarbij waren onder meer boten, een duikteam en een drone betrokken:

De vermiste vrouw werd na een uur gevonden en uit het water gehaald, zegt een verslaggever ter plaatse. Daarna zijn de hulpdiensten begonnen met reanimeren, maar dat mocht niet meer baten.

 


Copyright © 2006-2026 - www.ramonpieper.nl