Libanon en Israël tekenen akkoord dat 'eerste stap richting vrede' moet zijn

27 juni 2026 02:52

Libanon en Israël hebben een akkoord getekend dat volgens de ondertekenaars "een eerste stap richting vrede is".

De 'raamwerkovereenkomst' werd vrijdag in Washington ondertekend door de Israëlische en de Libanese ambassadeur in de Verenigde Staten in aanwezigheid van de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Rubio. Hezbollah, de door Iran gesteunde groep die in Libanon actief is, was niet betrokken bij de overeenkomst.

Wat er precies in het document staat, is nog niet naar buiten gebracht. Nog altijd is het Israëlische leger aanwezig in het zuiden van Libanon. Israël wil daar niet weg zolang Hezbollah een bedreiging vormt.

In de gezamenlijke verklaring van Libanon, Israël en de VS staat dat in de overeenkomst "een duidelijk en gestructureerd proces is vastgelegd om de soevereiniteit van Libanon te herstellen, Hezbollah te ontwapenen en de terroristische infrastructuur van de groep te ontmantelen". Ook staat in het document dat Israël zich terugtrekt uit het zuiden van het land "wanneer die dreiging (van Hezbollah, red.) voor de Israëlische inwoners is opgeheven".

Militaire samenwerkingsgroep

Er komt een militaire samenwerkingsgroep tussen Israël en Libanon waarin de twee landen spreken over de praktische uitwerking. Nog altijd staat of valt een dergelijke overeenkomst echter bij de medewerking van Hezbollah. De groep was niet aanwezig bij de gesprekken en het is zeer onwaarschijnlijk dat de groep zal instemmen met ontwapening.

Volgens Hezbollah is het op grond van eerdere akkoorden en VN-resoluties alleen verplicht om zich in een gebied in het zuiden te ontwapenen in de buurt van de grens tussen de twee landen. Ook zegt het pas mee te willen werken als Israël zich volledig heeft teruggetrokken uit Zuid-Libanon.

Stroeve onderhandelingen

De onderhandelingen tussen de regeringen van Israël en Libanon in Washington verliepen de afgelopen dagen stroef. Er wordt al langer gesproken over proefzones in het zuiden van Libanon waar het Israëlische leger zou vertrekken. Het Libanese leger zou er dan de controle krijgen, met steun van de Verenigde Staten.

De strijd tussen Israël en het door Iran gesteunde Hezbollah laaide weer op toen de groep raketten op Israël afvuurde nadat het land op 28 februari samen met de VS een oorlog begon tegen Iran. Daarna viel Israël het zuiden van Libanon binnen en voerde het luchtaanvallen uit, waarbij meer dan vierduizend mensen om het leven kwamen.

Hoeveel van de gedode Libanezen Hezbollah-militanten zijn, is niet bekend. Aan Israëlische zijde werden minstens 37 militairen gedood.

 

Burkina Faso verbreekt diplomatieke banden met Frankrijk

27 juni 2026 01:35

Burkina Faso heeft de diplomatieke banden met Frankrijk verbroken. De verhoudingen tussen Burkina Faso en voormalig kolonisator Frankrijk waren de afgelopen jaren al verslechterd.

Het militaire regime van het land stelt dat Frankrijk zich te veel "mengt in binnenlandse aangelegenheden". Ook beschuldigt het Frankrijk ervan "openlijk neokoloniale ambities te koesteren en actief subversieve netwerken en terroristen te steunen die het land en de Sahel veel leed berokkenen".

De Franse minister van Buitenlandse Zaken Barrot spreekt van een "vijandige, ongegronde en eenzijdige beslissing" die "de zorgwekkende koers van de Burkinese autoriteiten illustreert", meldt Le Monde.

Staatsgrepen

Door onder meer twee staatsgrepen is de relatie met Frankrijk sinds 2022 bekoeld. Frankrijk trok in 2023 alle troepen terug uit het land na aanhoudende protesten. Ook mag nieuwszender France 24 er niet meer worden getoond, een beslissing die tot felle kritiek van de Europese Unie leidde.

In het West-Afrikaanse land is het al tien jaar onrustig vanwege terroristische islamitische groeperingen die in het land en in buurland Mali actief zijn. Door de strijd zijn duizenden mensen om het leven gekomen en werden miljoenen anderen verdreven. Volgens militair leider Traoré is veel land terugveroverd op jihadisten, maar critici hebben daar hun vraagtekens bij.

Correspondent Afrika Maurice Lede:

"De militaire regering van Burkina Faso verzocht de Franse ambassadeur al in 2023 het land te verlaten en weigerde vervolgens toestemming te geven voor de benoeming van een nieuwe vertegenwoordiger. Het volledig verbreken van de diplomatieke banden is opnieuw een teken van het anti-Franse sentiment in de regio.

Ook de militaire leiders van buurlanden Mali en Niger beschuldigen Frankrijk ervan groeperingen te steunen die hun regimes ten val willen brengen.

Mali, Niger en Burkina Faso keerden zich de afgelopen jaren steeds verder af van hun voormalige westerse partners. Samen richtten zij in 2024 de Alliantie van Sahelstaten (AES) op. Ondertussen zochten zij militaire steun bij onder meer Rusland en trokken zij zich in 2025 terug uit het Internationaal Strafhof."

 

Jongen (1) blijft alleen achter in kinderopvang, personeel op non-actief gesteld

26 juni 2026 23:33

Medewerkers van een kinderdagopvang in Schiedam hebben vanavond een 1-jarige jongen alleen achtergelaten in het pand van het kinderdagverblijf. De ouders kwamen voor een gesloten deur te staan en moesten de hulp van de politie inroepen om de dreumes te bevrijden.

Het betrokken personeel van kinderopvang KomKids is op non-actief gesteld, meldt regionale omroep Rijnmond. De organisatie is een onderzoek begonnen. "We nemen dit incident uiterst serieus. Ons doel is om volledig te begrijpen hoe dit heeft kunnen gebeuren en om er alles aan te doen om herhaling in de toekomst te voorkomen", reageert KomKids.

Over het hoofd gezien

Toen de ouders hun zoontje wilden ophalen, bleek de opvang al gesloten te zijn. Het personeel op de locatie Bellefleur had het slapende kind over het hoofd gezien.

De ouders belden de politie die het jongetje uit de opvang haalde. De opgeroepen ambulance bleek niet nodig te zijn.

Excuses

KomKids bood vanavond excuses aan de ouders aan. "We realiseren ons dat dit een zeer schokkende en ingrijpende gebeurtenis is geweest voor het kind en zijn ouders. Het raakt ons diep dat dit incident heeft kunnen plaatsvinden", staat in een verklaring.

 

VS voert aanvallen uit op Iran als reactie op aanval op schip

26 juni 2026 23:22

De Verenigde Staten hebben luchtaanvallen uitgevoerd op Iran, zegt het Amerikaanse militaire commando voor het Midden-Oosten (Centcom). De aanval is volgens Centcom een reactie op de aanval op een vrachtschip gisteren, waar de Amerikaanse president Iran voor verantwoordelijk houdt.

Amerikaanse gevechtsvliegtuigen zouden Iraanse opslagplaatsen voor raketten en drones hebben gebombardeerd. Ook radarposten langs de Iraanse kust waren volgens Centcom het doelwit. Iraanse staatsmedia berichten dat de omgeving van een pier bij de kustplaats Sirik was getroffen door een projectiel.

Vicepremier Vance zegt over de aanvallen dat "geweld met geweld wordt bestreden". "Als Iran het oneens is met hoe de wapenstilstand wordt gehandhaafd, moeten ze telefonisch contact opnemen", schrijft hij op X. In een post op zijn socialemediakanaal Truth Social sprak Trump eerder van een "domme schending van de wapenstilstand".

Drie andere drones konden worden neergehaald, zegt Trump. De Amerikaanse president heeft in zijn socialemediapost niet gemeld wanneer de Iraanse aanvallen plaatsvonden. De Britse maritieme organisatie UKMTO zei gisteren dat een schip voor de kust van Oman werd geraakt door een projectiel.

De Taiwanese rederij Evergreen Marine bevestigde eerder vandaag dat een van zijn schepen voor de kust van Oman werd geraakt door een onbekend projectiel.

Waarschuwing

De Iraanse autoriteiten hebben na de aanval gewaarschuwd dat schepen die buiten de door Iran vastgestelde routes varen, geen garantie hebben op een veilige doorgang. Ook zegt Iran dat "de gevolgen van het varen via ongeautoriseerde routes de verantwoordelijkheid zijn van de eigenaar, de exploitant en de kapitein van het schip".

De Iraanse staatstelevisie berichtte dat drie tankers na een waarschuwing van de Revolutionaire Garde zijn omgekeerd, omdat ze hadden geprobeerd om op "ongeautoriseerde wijze" door de Straat van Hormuz te varen.

Evacuatieplan

De aanval op het schip komt op het moment dat de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) bezig was met een evacuatieplan om schepen via een alternatieve route voor de kust van Oman veilig uit de Perzische Golf te begeleiden. De evacuatie van schepen is na de aanval gestopt en wordt pas weer hervat als er garanties worden gegeven dat schepen niet opnieuw worden aangevallen, zegt IMO.

Volgens IMO hebben sinds de ondertekening van de intentieverklaring door de VS en Iran zo'n 115 schepen de Straat van Hormuz verlaten. Een dag voor de aanval passeerden 79 schepen de zeestraat, het hoogste aantal sinds het begin van de oorlog.

Ook enkele schepen die onder de Nederlandse vlag varen, konden voor het eerst in maanden door de Straat van Hormuz.

 

Dit vinden boeren, milieuclubs en de bouwsector van de nieuwe stikstofplannen

26 juni 2026 23:03

De vee- en landbouwsector is kritisch op de stikstofplannen van het kabinet. De gevolgen voor boeren zouden enorm zijn, zeggen ze. Milieuorganisaties zijn juist positief over het beleid, en denken dat het land weer van het slot gaat. Bij sommige groepen aan beide kanten van de discussie is ook ruimte voor nuance.

De belangenorganisaties reageren op de nieuwe stikstofplannen, die vanmiddag zijn gepresenteerd door het kabinet. Het pakket moet ervoor zorgen dat de stikstofuitstoot in 2035 drastisch lager is dan in 2019.

Landbouw en tuinbouw

Voor boeren en tuinders zijn de stikstofmaatregelen ingrijpend en pijnlijk, zegt voorzitter Ger Koopmans van land- en tuinbouworganisatie LTO Nederland. "Voor cruciale maatregelen geldt dat de keuze onbegrijpelijk en disproportioneel is."

Koopmans zegt te proberen de plannen voor de boeren nog te verzachten. Maar protesten met trekkers zijn nu niet aan de orde, wat hem betreft. "We hebben de trekkers meegemaakt, en daarna zijn de problemen niet opgelost", zegt hij in Nieuwsuur. "Mij gaat het om: geen dreigementen leveren, maar argumenten."

Volgens Koopmans wil de landbouw bijdragen aan een forse reductie van de stikstofuitstoot. "Boeren staan klaar om te investeren in emissiereducerende maatregelen, in bewezen innovaties, in stalaanpassingen en in managementmaatregelen. Maar zij kunnen niet verantwoordelijk worden gehouden voor 100 procent van de doelen als zij daarvoor maar 50 procent van de middelen tot hun beschikking hebben."

Jonge boeren

Ook de jonge generatie boeren en tuinders is kritisch op de plannen, al ziet die ook positieve kant. "Het kabinet heeft op een aantal belangrijke punten onze inzet overgenomen", zegt voorzitter Gerben Boom van Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt.

"Dat is een belangrijke stap en laat zien dat onze inbreng ertoe doet. Tegelijkertijd leggen deze plannen zware opgaven bij jonge ondernemers. De verdere uitwerking moet nu bewijzen dat zij ook daadwerkelijk de ruimte krijgen om te blijven ondernemen, investeren en het bedrijf over te nemen."

De belangrijkste punten van het pakket

Veesector

Vee&Logistiek Nederland spreekt van "een compleet sloopplan van de agrarische sector". "De plannen zijn desastreus en vernietigend voor alle hardwerkende boeren en hun gezinnen en moeten daarom van tafel", zegt voorzitter Helma Lodders.

"Bovendien focussen de maatregelen primair op de veehouderij zonder ook maar één oog te hebben voor ondernemers in andere schakels in de keten of over consequenties nagedacht te hebben."

Agractie

Ook boerenactiegroep Agractie noemt de aangekondigde plannen "desastreus" voor de Nederlandse veehouderij. "Het pakket bestaat uit een stapeling van maatregelen die leiden tot een forse krimp van de veestapel. Dat raakt niet alleen boeren, maar ook de toeleverende, verwerkende en dienstverlenende bedrijven die afhankelijk zijn van de sector."

Volgens de belangenorganisatie worden vooral boeren in de omgeving van Natura 2000-gebieden hard getroffen door de emissieregels. "Dat betekent feitelijk dat boeren voor de keuze staan om of te stoppen of ingrijpend te extensiveren."

Bouwsector

Bouwend Nederland heeft het over "een belangrijke stap vooruit". "Het kabinet haalt Nederland vandaag uit de stikstofimpasse en biedt perspectief", zegt voorzitter Arno Visser.

"We zijn al jaren niet zo dicht bij een oplossing. Het kabinet heeft een totaalaanpak die stikstofuitstoot doet verminderen en de vergunningverlening weer op gang zal brengen. Daar profiteren velen van: mensen die op een woning wachten, ondernemers die willen vergroenen en investeren, boeren die willen weten hoe hun toekomst eruitziet en de natuur die zich kan herstellen."

Werkgevers

VNO-NCW en MKB-Nederland spreken van "doelgerichte stappen naar een oplossing voor het stikstofprobleem". "Hiermee zet het kabinet de deur open naar het verbeteren van ons investeringsklimaat", zegt Coen van Oostrom, voorzitter VNO-NCW, in een gezamenlijk statement van de werkgeversorganisaties.

"Zo kunnen ondernemers weer aan de slag met onder meer het bouwen van nieuwe woningen en de energietransitie. Zaken die hard nodig zijn."

Lees hier meer over de nieuwe stikstofplannen van het kabinet:

Natuurmonumenten

"Dit kan het begin zijn van het einde van de natuur- en stikstofcrisis", zegt Jeroen de Koe, directeur van Natuurmonumenten. "Het is een omvangrijk pakket, waarbij zonering de ruggengraat is, omdat het meerdere problemen tegelijk aanpakt: stikstof, water en meer ruimte voor natuur."

De organisatie noemt het essentieel dat Nederland het pakket omarmt en in beweging komt om het uit te gaan voeren. "Uiteindelijk gaat het erom dat het totale pakket leidt tot een land in balans met natuur: in natuurgebieden, in de zones daaromheen en in het land als geheel."

Natuur en Milieu

Volgens Natuur & Milieu biedt het pakket perspectief voor het bouwen van woningen, krijgt de energietransitie weer de ruimte en hebben boeren duidelijkheid over wat nu wel kan.

Directeur Marjolein Demmers: "Eindelijk een doorbraak, na jarenlang ophef, uitstel en wegkijken. Nederland lijkt weer in staat om problemen te onderkennen en te doen wat nodig is om vooruit te komen."

Greenpeace

Greenpeace is opgelucht dat er na jaren van stilstand "eindelijk weer beweging komt in het stikstofdossier". "Maar het eerlijke verhaal is dat de uitwerking en het tempo duidelijk een politiek compromis zijn: het stikstofvonnis wordt 5 jaar naar achteren geschoven en de wettelijke stikstofdoelen worden geschrapt. Onze kwetsbare natuur krijgt hiervoor de rekening gepresenteerd. Voor boeren en andere sectoren wordt daardoor de onzekerheid niet weggenomen."

De milieuorganisatie vindt dat er de komende jaren meer nodig is om Nederland daadwerkelijk van het slot te halen, zoals een snelle aanpak van piekbelasters. Dat zijn bedrijven die veel stikstof uitstoten in de buurt van een kwetsbaar natuurgebied.

Nog geen duidelijkheid over steun oppositie

Het is op dit moment nog niet te zeggen of het stikstofpakket voldoende steun haalt in de Tweede Kamer. De grootste oppositiepartij Pro laat weten het rapport "rustig en goed" te gaan lezen en ook JA21-leider Eerdmans gaat het "goed bestuderen". Dit zijn de twee belangrijkste partijen die het kabinet kunnen helpen. De steun van Pro is cruciaal, omdat die ook voor steun in de Eerste Kamer kan zorgen. Van BBB is geen steun te verwachten, die partij is net als de PVV vernietigend en wijst de voorstellen hard af.

Woensdag debatteert de Tweede Kamer over de plannen, van 13.30 tot 23.00 uur.

 

17-jarige jongen overleden na mishandeling door groep in Frankrijk

26 juni 2026 23:02

Een 17-jarige jongen die vorige week in het Zuid-Franse Narbonne door meerdere leeftijdgenoten werd mishandeld, is aan zijn verwondingen overleden. Vijf jongeren zitten sinds dinsdag vast en zijn aangeklaagd voor poging tot moord.

In Frankrijk maakt de zaak rond slachtoffer Louis veel los. Het slachtoffer is een jongen die sinds mei op verzoek van zijn ouders in een jeugdzorginstelling verbleef.

De mishandeling werd gefilmd door de daders en zij deelden die beelden met vrienden. Op de beelden is te zien hoe meerdere jongens het slachtoffer slaan en schoppen. Een van de belagers zit op hem en raakt hem hard in zijn gezicht.

De beelden bereiken ook iemand die de politie belt. Het is dan vrijdagavond. De politie start daarop een grote zoektocht, maar ze kunnen Louis niet vinden omdat de verdachten geen locatie hebben gedeeld.

Zwaargewond

Pas zaterdagochtend treft een bouwvakker Louis aan op een bouwplaats achter het station. Het slachtoffer heeft zware verwondingen. Dinsdag overlijdt hij uiteindelijk aan zijn verwondingen, zo is vandaag bekendgemaakt.

De verdachten kunnen na analyse van de beelden en telefoongegevens worden aangehouden. De officier van justitie van Narbonne geeft donderdag aan dat drie van de verdachten bekend zijn bij de jeugdzorg, maar dat zij niet in dezelfde instelling als Louis verblijven.

"Dit is een geval van zeldzaam geweld dat de rechercheurs in het district diep heeft geraakt, vooral omdat het slachtoffer jong was", benadrukt de plaatsvervangend politiecommissaris van Narbonne tijdens een persconferentie.

Motief

Online gaan veel theorieën rond over de mishandeling. De officier van justitie zegt dat het motief voor het misdrijf nog niet bekend is. "Het is echter wel al mogelijk om te stellen dat er absoluut geen verband is met een racistisch motief", zegt hij.

De Franse krant Le Monde meldt op basis van bronnen binnen de politie dat Louis een conflict had met een van de verdachten. Die zou hem onder valse voorwendselen naar een afspraak hebben gelokt.

Onderzoek zal de precieze rol van de vijf verdachten moeten uitwijzen. Ze zitten in voorlopige hechtenis. De aanklacht tegen hen kan nog worden verzwaard nu het slachtoffer is overleden.

 


Copyright © 2006-2026 - www.ramonpieper.nl