Taakstraf voor Volendammers die vis en eieren gooiden naar anti-Zwarte Piet-betogers

25 juni 2026 23:31

Drie mannen uit Volendam krijgen een taakstraf opgelegd voor het bekogelen van anti-Zwarte Piet-betogers met vis, eieren en oliebollen.

Volgens de rechter zijn zij schuldig aan "extreem geweld tegen vreedzame demonstranten". Ook het verstoren van het recht op demonstratie rekende de rechter de drie verdachten zwaar aan, meldt NH Nieuws.

De zaak gaat terug tot zaterdag 4 december 2021. Actiegroep Kick Out Zwarte Piet (KOZP) liep toen met enkele tientallen betogers de markt in Volendam op om te demonstreren tegen Zwarte Piet en "structureel racisme" in het vissersdorp.

Al snel werden de betogers belaagd en bekogeld. Visafval, eieren, oliebollen, maar ook vuurwerk en waterflessen raakten de demonstranten. "Ook werden er mensen van ons fysiek aangevallen en geslagen", zei Jerry Afriyie van KOZP destijds tegen NH Nieuws.

Sjaak Oud, groenteboer op de markt in Volendam, had op 4 december 2021 een andere lezing. "Wij vroegen vriendelijk en dringend of ze wilden vertrekken", zei hij. Toen dat niet gebeurde, begonnen de betogers van KOZP volgens hem met het gooien van voorwerpen.

Na vijftig minuten brak de politie de demonstratie op. De betogers werden onder politie-escorte het dorp uitgeleid.

Niet vervolgen

Afriyie deed na het incident aangifte tegen de drie verdachten, maar het Openbaar Ministerie besloot aanvankelijk om ze niet te vervolgen. KOZP legde zich daar niet bij neer en stapte naar het gerechtshof. Dat gaf opdracht tot nader onderzoek. Het opsporen, herkennen en beoordelen van beschikbaar bewijs nam veel tijd in beslag, meldt het OM. Om die reden werd de zaak pas vandaag, 4,5 jaar later, behandeld in de rechtbank op Schiphol.

De drie verdachten waren twee broers en een visboer uit Volendam. Volgens de rechter gooiden ze niet alleen met vis en oliebollen, maar maakten ze ook deel uit van de groep die de demonstranten opzocht en geweld pleegde.

Recht op demonstratie

Ook rekende de rechter het de verdachten zwaar aan dat zij het recht op demonstratie hadden verstoord. "Iedereen moet kunnen demonstreren, ook de dag voor Sinterklaas, en over de vraag hoe je dat moet kunnen vieren."

Dat er meer dan vier jaar overheen is gegaan voordat de rechtszaak plaatsvindt, zag de rechter als verzachtende omstandigheid. Twee van de drie verdachten kregen een taakstraf van 80 uur, de derde een taakstraf van 60 uur.

KOZP is eind vorig jaar opgeheven, maar Jerry Afriyie was vandaag aanwezig in de rechtbank. Hij noemde de uitspraak van de rechter "een hele opluchting". "Het recht op demonstratie is voor mij heilig", aldus Afriyie. "Er is zoveel geweld gebruikt die dag, en ik ben blij dat de rechter ons erkent."

Hoger beroep

Advocaat Sjoerd van Galen kondigde namens de drie verdachten aan dat zij in hoger beroep gaan.

 

Duitse arts bekent 12 moorden op patiënten, OM vermoedt veel meer slachtoffers

25 juni 2026 23:23

In Duitsland heeft een 41-jarige arts bekend dat hij twaalf van zijn patiënten heeft gedood. Hij heeft hen een dodelijke mix van medicijnen toegediend.

Het Duitse Openbaar Ministerie onderzocht het handelen van de man tussen 2021 en 2024. Hij wordt ervan verdacht in die periode vijftien van zijn patiënten te hebben vermoord met voorbedachten rade. Daarvan heeft hij er inmiddels twaalf bekend. Justitie vermoedt dat er veel meer gevallen zijn geweest. Er loopt nog een onderzoek naar 76 zaken.

De slachtoffers zouden tussen de 25 en 94 jaar oud zijn geweest. Zij waren ongeneselijk ziek, maar nog niet stervende. "Ze had plannen, wilde met haar zus naar de Oostzee reizen. Mijn moeder wilde verder leven", zei de zoon van een 72-jarig slachtoffer.

Thuis

De palliatieve arts behandelde de patiënten voornamelijk bij hen thuis. Hij zou daar zonder medeweten of toestemming van de patiënten en zonder medische indicatie een mix van verdovende en spierverslappende medicijnen hebben toegediend die hun hart tot stilstand bracht.

Daarna zou de arts zelf de lijkschouwing hebben gedaan en daarbij een natuurlijke dood hebben vastgesteld. In sommige gevallen zou hij de appartementen van slachtoffers in brand hebben gestoken om het bewijs te verdoezelen.

Excuses

De verdachte zit sinds augustus 2024 vast. Waar hij aanvankelijk van vier doden werd verdacht, bleef dat aantal maar groeien. De rechtszaak is inmiddels uitgegroeid tot "een van de grootste moordzaken in de naoorlogse geschiedenis", meldt de Duitse krant Der Spiegel.

Nu het proces op zijn einde loopt, legde de arts een verklaring af. Vanochtend verklaarde hij te hebben gehandeld uit het gevoel dat hij het juiste deed door zijn patiënten "leed en ziekte" te besparen. In een afgeluisterd telefoongesprek met zijn vrouw had hij de moorden al "moreel handelen met verkeerde middelen" genoemd.

De arts zei de afgelopen maanden tot inzichten te zijn gekomen en betuigde spijt. "Ik bied mijn excuses aan voor het immense leed dat ik hen heb berokkend", zei hij richting de nabestaanden. "Ik weet dat ik tot een levenslange gevangenisstraf zal worden veroordeeld. Misschien is dat een troost voor de nabestaanden."

De advocaat van de moeder van een 25-jarig slachtoffer noemde de verklaring ongeloofwaardig. "Dat was geen volledige bekentenis. Zijn motieven zullen we wellicht nooit te weten komen."

 

Drie zwemmers overleden, onder wie jongen van 13

25 juni 2026 23:01

Op drie plekken in Nederland zijn vandaag drie mensen overleden bij het zwemmen. Dat gebeurde in Utrecht, Gelderland en Limburg.

In de Strijkviertelplas in Utrecht overleed een 13-jarige jongen. In de Spiegelwaal bij Nijmegen verdronk een 21-jarige man uit de stad. Hij sprong volgens de Gelderlander rond 17.00 uur in het water. De man zou van een brugpilaar zijn afgesprongen. Omstanders sloegen alarm toen hij niet meer boven kwam. Zijn lichaam werd bijna een uur later gevonden.

Later op de avond, rond 19.00, kwam een zwemmer om het leven door een botsing met een boot. Dat gebeurde in het Limburgse Middelaar. De politie onderzoekt hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren. Er is een verdachte aangehouden, maar er is niets over de identiteit van de verdachte of de zwemmer zelf bekendgemaakt.

Zwemmen in de rivier

Door de hitte zoeken veel mensen het water op. Dat is niet overal even veilig. Maandag waarschuwde de veiligheidsregio Gelderland-Zuid dat zwemmen in de rivier levensgevaarlijk is. De veiligheidsregio raadt aan om verkoeling te zoeken in officiële zwemplekken.

"Ook al ziet het water er rustig uit, de stroming is vaak sterker dan je denkt", aldus de veiligheidsregio. "Er varen grote schepen, er kunnen draaikolken ontstaan en er zijn diepe kuilen onder water. Jaarlijks gebeuren er ongelukken, soms met fatale afloop."

In deze video legt Matthias Sprong van Rijkswaterstaat uit waarom het gevaarlijk is om van bruggen te springen:

In de afgelopen vijf jaar verdronken er in Nederland jaarlijks gemiddeld 93 inwoners. Ook in andere landen zijn er mensen verdronken tijdens deze warme dagen. In Frankrijk maakte premier Lecornu afgelopen dinsdag bekend dat er in minder dan een week tijd veertig mensen waren verdronken.

 

Voor het eerst sinds oorlog weer Nederlandse schepen door Straat van Hormuz

25 juni 2026 22:37

Voor het eerst sinds de oorlog in Iran is begonnen, zijn enkele schepen die onder de Nederlandse vlag varen door de Straat van Hormuz gekomen. Dat meldt de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KNVR). Om hoeveel schepen het gaat en van welke reders ze zijn, wil de KNVR uit veiligheidsoverwegingen nog niet zeggen.

De meeste schepen van de Nederlands gevlagde vloot blijven voorlopig nog in de Perzische golf, omdat ze werkzaamheden uitvoeren. Een groot deel van de Nederlandse schepen is betrokken bij bijvoorbeeld zand opspuiten. "Denk aan de kunstmatige eilanden die daar liggen, Nederland is daar koploper in", vertelt een woordvoerder van de KNVR.

De schepen van de baggeraars waren in de Perzische Golf toen de oorlog uitbrak en zaten daar sindsdien vast. "De werkzaamheden moesten ze op sommige momenten stoppen. In de hoop dat het nu rustiger is in de regio, en dat hopelijk zo blijft, kunnen ze de werkzaamheden voortzetten."

De VS en Iran hebben vorige week een intentieverklaring ondertekend. Sindsdien zijn er enkele tientallen vrachtschepen door de Straat van Hormuz gevaren. Er liggen nog altijd honderden schepen te wachten op een veilige doorgang. Vooral voor de oliehandel is de relatief smalle zeestraat cruciaal. Voor de oorlog, die eind februari begon, gingen er elke dag zo'n 20 miljoen vaten ruwe olie door de Straat van Hormuz.

 

Race tegen de klok in rampgebied Venezuela, massaal gezocht naar vermiste familieleden

25 juni 2026 22:27

"Wie is zijn familie?", staat bij de foto van een gewond kind. "Zijn naam is Sebastián. Hij is tien jaar oud. Hij raakte zijn ouders kwijt tijdens de bevingen."

Gewonde kinderen staren de camera in, het stof zit nog op hun gezicht. Een meisje ligt op straat met een infuus in haar hand. "We hebben dit kindje uit het puin gehaald". Een ander kind ligt in een ziekenhuisbed, zijn naam met een rode stift op zijn borst geschreven. "Hij is negen jaar oud. Zijn ouders zijn overleden", staat bij zijn foto.

De beelden worden massaal gedeeld op sociale media. Bijna een dag na de dubbele aardbeving zitten tienduizenden Venezolaanse families nog in onzekerheid. Er worden foto's gedeeld, met daarop de namen, leeftijden en de ziekenhuizen waar de kinderen liggen.

Ook gaan er handgeschreven lijsten rond met namen van gewonden. Volgens onofficiële websites hebben tienduizenden mensen nog geen contact gehad met familieleden. Binnen één dag werden 45.000 mensen als vermist opgegeven.

Zoeken naar overlevenden

In het puin wordt gezocht naar overlevenden, maar reddingsacties komen moeilijk op gang. Het rampgebied is groot en de nodige hulpmiddelen zijn er niet. Met een humanitaire, economische en politieke crisis erbij leefden veel Venezolanen al in overlevingsstand, met improviseren als de norm.

Op hun improvisatievermogen wordt nu opnieuw een beroep gedaan. Tientallen woontorens lijken volledig ingestort, wegen zijn verwoest en doden die uit het puin zijn gehaald liggen bedekt met dekentjes op straat. Er zijn veldhospitalen opgezet waar gewonden worden geholpen.

De kuststaat La Guaira is hard getroffen. Flatgebouwen zijn volledig verwoest en op beelden is te zien hoe mensen met schepjes en hun blote handen stukken puin doorzoeken. "Er zijn hier geen reddingswerkers, er is geen brandweer! Dit zijn familieleden op zoek naar hun geliefden", roept een man op een video die rondgaat.

De snelweg naar de kust vanaf de hoofdstad Caracas is afgesloten, alleen hulpverlening mag erdoorheen. Maar met zo'n vijftien getroffen steden en dorpen is het allemaal niet genoeg. Op beelden is overal puin te zien. Onder het puin hoor je mensen schreeuwen. In een video zit een man bebloed en beklemd tussen de brokstukken. Hij krijgt een waterflesje aangereikt. Ze krijgen hem er nog niet uit.

Online worden oproepen gedaan voor noodhulp die naar donatiepunten kan worden gebracht. "Water, verband, houdbaar voedsel", zegt een vrouw, maar ook "zonnebrand, voor de reddingswerkers". In de brandende zon wordt gezocht naar mensen.

Zo beleefden veel Venezolanen de twee zware aardbevingen vannacht:

Waar het regime in voorgaande crises net deed alsof er geen vuiltje aan de lucht was, is nu zelfs op de staatstelevisie de verwoesting te zien. Geen rooskleurige beelden, het land is in verval. Het is wachten op de noodhulp uit het buitenland die het regime zegt te hebben geaccepteerd.

Ondertussen tikt de klok door en is het dodental opgelopen tot zeker 188. Over een paar uur wordt het donker en wacht veel Venezolaanse families in binnen- en buitenland opnieuw een angstige nacht. De angst voor naschokken is groot, de vrees voor nóg meer doden groter.

 

In de 'voetbalhoofdstad' van Amerika draait alles om Messi: 'Hij is de GOAT'

25 juni 2026 22:00

De voetbalfans in Kansas City weten het zeker. "Hij is de GOAT, de grootste aller tijden", zegt een jonge fan op een watchparty bij het stadion van Sporting Kansas City. Net als veel andere supporters draagt ze het blauwwitte shirt van Argentinië met op de achterkant nummer 10. Zo zijn er meer.

"Kansas City is de voetbalhoofdstad van Amerika", zegt Zac Carlson van profvoetbalclub Sporting Kansas City. "Het is een echte broedplaats voor voetbal, vooral voor de jeugd", vertelt hij, terwijl jonge fans rond dribbelen en hooghouden tijdens een zomerclinic. "Dat de regerend wereldkampioen hier op onze eigen accommodatie verblijft is voor ons echt ongelooflijk bijzonder."

'Logistiek perfecte ligging'

Naast Argentinië hebben ook Oranje, Engeland en Algerije hun basiskamp opgeslagen in en rond Kansas City. Carlson: "Ik denk dat het laat zien hoe belangrijk het hart van Amerika is. Kansas City ligt logistiek perfect en heeft alles in huis om topteams te ontvangen."

Terwijl Messi zijn doelpuntenrecord vestigt op een groot scherm wordt luidkeels gejuicht door jong en oud. Het merendeel van de fans hier draagt Messi's nummer 10. "We zijn groot fan", zegt één van hen. "We wilden zien hoe er geschiedenis wordt geschreven." Velen hebben een kijkje genomen bij het hotel van de blauwwitte equipe.

Dat Messi het voetbal in de VS op de kaart zet, ziet ook Nate Bukaty. Met krijtlijnen heeft hij een voetbalveldje in zijn achtertuin ingetekend. Hij is voetbalgek, coacht wedstrijden bij de jeugd en is voetbalcommentator. "Tijdens de pandemie zaten we thuis klem, dus ik dacht: hoe kunnen we het leuker maken?"

Eerder dit jaar versloeg hij twee wedstrijden van Messi in de MLS, de Amerikaanse eredivisie. Daarin komt Messi uit voor Inter Miami, hij verdient er tientallen miljoenen dollars per jaar. "Als ik de kinderen om me heen verzamel en zeg: jongens, de coach is dit weekend op tv om een wedstrijd van Lionel Messi te verslaan, dan kijken ze allemaal. En hun ouders kijken ook."

Het is het Messi-effect, zoals Paul Tenorio het noemt. Hij schreef er een gelijknamig boek over. "Hij trekt mensen aan die normaal alleen naar de NFL (American Football, red.), college football of het basketbal van de Knicks kijken. Zij denken: 'Dat klinkt eigenlijk best interessant. Ik wil weleens zien wat die Messi doet, en of hij het opnieuw kan.' Sport draait om verhalen. En Messi is een geweldig verhaal."

Eerder Johan Cruijff, later David Beckham, nu Lionel Messi: ze speelden allemaal op de Amerikaanse velden. "Beckham betekende een grote sprong", zegt Tenorio. "Toen begonnen clubs grote namen aan te trekken. Daarmee werd het tijd voor de volgende sprong: de algehele kwaliteit van de competitie moest omhoog."

Dat gaat met horten en stoten, ziet voetbalcommentator Bukaty. "Amerika houdt van winnaars. Messi helpt, maar hij kan de competitie niet in zijn eentje dragen", zegt hij. "Net zoals Beckham hielp, maar ook dat was niet genoeg. Daarop moeten we voortbouwen."

In Kansas City laten ze dat al langer zien. De stad gold als belangrijke toegangspoort van de westwaartse expansie in de Verenigde Staten. "Het is een stad van pioniers: hier begon Walt Disney zijn animatiecarrière, Ernest Hemingway begon er zijn schrijfcarrière", zegt Bukaty.

"Er leeft hier het idee dat je iets kunt bereiken waarvan anderen denken dat het onmogelijk is. Voetbal is hier vier of vijf keer geprobeerd en evenzoveel keer mislukt, maar niemand gaf op." Inmiddels telt Kansas City meerdere profclubs en huist het 's werelds eerste stadion dat speciaal gebouwd werd voor de vrouwencompetitie.

"Spelers lopen zo'n trainingscomplex binnen en zeggen: 'Wauw, ik wist niet dat dit hier bestond. Ik had geen idee dat MLS-clubs honderden miljoenen dollars investeren in dit soort faciliteiten'", zegt Tenorio.

Aansluiting zoeken

Als er een grote golf voorbijkomt, moet je keihard zwemmen om die te pakken, is ook Bukaty's overtuiging. "Verder bouwen op Messi, en op het WK. Als dat lukt, maken we kans om ons aan te sluiten bij de rest van de wereld als het gaat om écht voetbal. En eerlijk gezegd zijn we daar al bijna."

Of de Soccer Capital of America, zoals de stad zichzelf noemt, ook gastheer zal blijken van een nieuwe wereldkampioen, Oranje bijvoorbeeld? Bij het stadion van MLS-club Sporting Kansas City willen ze er nog niet op vooruitlopen. "Laten we het hopen", lacht Carlson van de MLS-club. "Ik heb in elk geval veel zin in de wedstrijd, donderdag."

 


Copyright © 2006-2026 - www.ramonpieper.nl