Oekraïne vernietigt belangrijke spoorbrug op bezette Krim

23 juni 2026 18:33

Het Oekraïense leger heeft een spoorbrug opgeblazen op de door Rusland bezette Krim. De strijdkrachten hebben beelden van de drone-aanval gedeeld op sociale media. De NOS heeft de locatie van de aanval vastgesteld aan de hand van openbare bronnen.

Het gaat om een logistiek belangrijke spoorbrug over een kanaal in het oosten van het schiereiland. De spoorweg is een van de weinige treinverbindingen tussen de Krim en Rusland. De drone-aanval is onderdeel van de Oekraïense strategie om het schiereiland te isoleren van Rusland.

Afgaand op de vandaag vrijgegeven videobeelden is zowel de brug als het spoor verwoest. Volgens de speciale eenheid van het Oekraïense leger SOF is dat gedaan met een reeks drone-aanvallen in de nacht van zondag op maandag.

Aanval op reparatiewerk

Afgelopen nacht zou de locatie opnieuw zijn gebombardeerd. Een verzetsgroep had doorgegeven dat het Russische leger probeerde de spoorlijn en brug te herstellen, zegt SOF in een verklaring op Facebook. De nieuwe aanval was bedoeld om dit tegen te gaan. Onder meer een trein en een hijskraan werden getroffen bij de tweede aanval, zo is te zien op de filmpjes van het leger.

De SOF viert de aanvallen als een tactische overwinning. Het wordt nu moeilijker voor de vijand om troepen en materieel en manschappen te verplaatsen, staat in de verklaring.

Vanuit Moskou is nog niet gereageerd op het nieuws. President Poetin heeft in een toespraak wel uitgehaald naar de Oekraïense aanvallen op Rusland. Hij stelt dat Kyiv burgerdoelen aanvalt om een betere positie te krijgen aan de onderhandelingstafel. Ondertussen gaan de aanvallen van Rusland op Oekraïne ook door: gisteren meldde Oekraïne tien burgerdoden door Russische aanvallen verspreid over het land.

Plaatselijk geen stroom op de Krim

Het Oekraïense ministerie van Defensie zegt dat er op de Krim een oliedepot en energiecentrales zijn gebombardeerd. Deze informatie is niet onafhankelijk geverifieerd.

Wel is duidelijk dat een deel van het schiereiland vandaag zonder stroom zit. De lokale energieleverancier stelt dat er sprake is van technische problemen, die naar verwachting binnen 24 uur zijn verholpen.

Dankzij het groeiende bereik en de verbeterde precisie van zijn drones kan Oekraïne de bezetters steeds gerichter pijn doen op de Krim. Als gevolg van deze aanvallen is er een groot tekort aan brandstof ontstaan. De afgelopen tijd zijn ook diverse bruggen gebombardeerd.

 

Hang buiten gordijnen op en mijd oven en airfryer: tips tegen hitte in huis

23 juni 2026 18:28

Komende dagen wordt het extreem heet. De verwachting is dat het in Nederland zeker drie dagen minimaal 34 graden gaat worden. Voor veel mensen betekent dat een warm huis en slapeloze nachten. Hoe houd je je huis deze dagen koel?

1. Hang buiten gordijnen op

"Het belangrijkste is om de zon buiten je raam te houden", vertelt Eline Coolen, hittecoördinator voor GGD Amsterdam. "Bijvoorbeeld met professionele zonwering, maar dat kan niet altijd." Daarom geeft Coolen de tip om buiten gordijnen of doeken te hangen.

Dit is iets wat inwoners van bijvoorbeeld Barcelona ook doen. Daar zie je dat mensen gordijnrails aan de gevel bevestigen. Door de gordijnen komt de zon niet op het raam terecht, waardoor de woning minder opwarmt.

"Ook in Amsterdam weren mensen de hitte met doeken", zegt Coolen. "Dit jaar zie ik dat nog meer gebeuren dan vorige jaren." Volgens de hittedeskundige is het ook voor huurders ideaal, omdat boren niet nodig is. Een douchestang vastklemmen en daaraan een gordijn of laken ophangen werkt ook.

2. Houd ramen en deuren overdag dicht

In huis kan het behoorlijk opwarmen, weet ook hittedeskundige Carolina Pereira Marghidan van het KNMI. "We weten dat hitte stijgt, dus op de bovenste etage is het vaak het warmst."

Daar kunnen jongeren die op zolder slapen over meepraten. Yalenka laat aan NOS Stories weten dat ze deze dagen ergens anders slaapt, omdat het te warm is op de derde etage. Channa slaapt samen met haar kat op zolder. "We hebben daar een dakraam en daar staat de hele dag de zon op te broeien. Gelukkig heb ik een mobiele airco en die zet ik na school aan."

De belangrijkste tip blijft volgens Pereira Marghidan om ramen en deuren overdag dicht te houden. "In de nacht, wanneer het buiten kouder is, kun je alles opengooien en het goed laten ventileren. Dat lukt beter op het platteland dan in de stad. Daar blijft de warmte vaak langer hangen."

Ook is het handig om het de woning voor de echte hitte al goed te laten doorluchten, dan blijft de koude lucht langer in huis.

3. Zoek zelf verkoeling

Lukt het niet om je huis te koelen, dan is het volgens Pereira Marghidan belangrijk om je lichaam te koelen. Van hitte kun je hoofdpijn krijgen en suf worden. Ook is er kans op ernstiger gezondheidsproblemen, zoals uitdroging of een hitteberoerte. Vooral jonge kinderen, ouderen en kwetsbare mensen lopen meer risico.

"Gebruik daarom water om je lichaam te koelen", zegt Pereira Marghidan. "Maak bijvoorbeeld een voetenbadje of leg een natte handdoek in je nek. Dat werkt goed."

4. Eet en drink hitteproof

De belangrijkste tip van Maartje Boot van het Voedingscentrum: voldoende drinken. "Het advies voor volwassenen is normaal gesproken tussen de 1,4 en de 1,8 liter per dag te drinken. Maar op warme dagen, wanneer je misschien meer zweet, is het advies om 2 liter te drinken om uitdroging te voorkomen." Dat tellen water, thee en koffie in mee. Ze adviseert om altijd een waterfles mee te nemen.

Met het warme weer heb je wellicht minder trek, maar toch is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen, vervolgt ze. "Eet vooral waar je zelf behoefte aan hebt." Dat kunnen ook lichtere maaltijden zijn, zegt Boot, zoals een pastasalade met groente en fruit. Zolang je maar voldoende binnenkrijgt.

Om goed te blijven eten, kan het volgens Boot helpen om snelle gerechten op tafel te zetten zonder bijvoorbeeld een airfryer, oven of gasfornuis te gebruiken. "Of waar je minder hete pannen voor nodig hebt." Andere tip: kook 's avonds voor de volgende dag als het wat koeler is in huis.

 

Gesprek Taliban en EU afgelopen, ook Nederland zat aan tafel

23 juni 2026 18:25

Een delegatie van de Taliban was vandaag op uitnodiging van de Europese Commissie in Brussel voor een gesprek. Daarbij zaten ook ambtenaren van vijftien EU-landen aan tafel, waaronder Nederland.

Doel van het gesprek achter gesloten deuren was voor de lidstaten en de Commissie om de terugkeer van uitgeprocedeerde Afghaanse asielzoekers mogelijk te maken. Op dit moment lukt het EU-landen vrijwel niet afgewezen Afghanen terug te sturen naar hun land van herkomst.

Legitimering regime

De uitnodiging aan de Taliban-delegatie lag buitengewoon gevoelig vanwege de grootschalige mensenrechtenschendingen onder het regime, waar met name vrouwen en meisjes onder lijden.

Critici zien de gesprekken als legitimering van de Taliban als formele machthebbers in Afghanistan. Mensenrechtenorganisaties noemen de gesprekken onaanvaardbaar. Dat vindt ook de Afghaanse Shagofah Ghafor, die voor haar studie zes jaar geleden naar Europa kwam.

"De EU zegt eigenlijk: ondanks alles wat jullie thuis doen, zullen we jullie nog steeds uitnodigen, jullie onderzoek bekijken, met jullie vergaderen en jullie ontvangen", zegt ze.

'Praktische aanpak'

De Europese Commissie ontkent dat de gesprekken de Taliban legitimeren. Het gaat slechts om 'technische gesprekken' tussen ambtenaren, zegt de Commissie en dus is er "op geen enkele manier sprake van erkenning". Het gesprek vond daarom ook niet plaats in een officieel gebouw van de Europese Unie, maar op een geheime locatie.

Ook Nederland, dat vandaag deelnam aan het gesprek, zegt de banden met de Taliban niet te normaliseren. Asielminister Van den Brink ziet de ontmoeting met de Talibanleden als een "praktische aanpak van de Europese Unie" om de terugkeer van afgewezen Afghanen beter te regelen.

Onzin, vindt Ghafor. Ze vroeg asiel aan in Europa nadat de Taliban aan de macht kwamen en werkt nu voor denktank CEPS. Haar boekenkast staat tjokvol literatuur die in Afghanistan niet mag verschijnen. "Als er een winnaar is van deze bijeenkomsten en discussies, dan zijn het de Taliban."

'Historisch bezoek'

Een woordvoerder van de Taliban sprak na afloop van een historisch bezoek. Tijdens het gesprek ging het inderdaad over een mogelijk terugkeerproces voor Afghanen, meldt de delegatie. Volgens de Europese Commissie ligt de prioriteit in de gesprekken bij de terugkeer van criminele Afghanen of personen die een gevaar vormen voor de veiligheid. Maar uiteindelijk is het aan de EU-landen om te beslissen wie ze terugsturen. Dat kan dus ook om niet-criminele uitgeprocedeerde asielzoekers gaan.

De vraag is wat de Taliban in ruil willen voor hulp bij het terugnemen van afgewezen Afghanen. De inzet lijkt om hun diplomatieke rol in de EU te verbeteren. Op dit moment is Duitsland de enige EU-lidstaat die diplomaten ontvangt van de Taliban. In veel landen in de wereld is de Afghaanse ambassadeur nog altijd een vertegenwoordiger van de vorige regering.

De Duitse omroep NDR meldde vorige maand dat de Taliban minstens één vertegenwoordiger van het regime op Afghaanse ambassades in EU-landen wil. Volgens een Talibanwoordvoerder waren 'consulaire diensten' vandaag onderdeel van de agenda.

 

Levenslang geëist in Haags proces over stadionbloedbad tijdens genocide Rwanda

23 juni 2026 18:22

Het Openbaar Ministerie heeft levenslang geëist tegen een man uit Ede die wordt verdacht van betrokkenheid bij de Rwandese genocide in 1994. Volgens de aanklager had de 66-jarige Eugène N. een leidende rol bij een bloedbad in een sportstadion.

"Als deze misdrijven geen levenslange gevangenisstraf verdienen, welke feiten dan wel?", vroeg aan aanklager zich retorisch af.

N. was een regionaal leider toen de genocide begon. Hij zou hebben opgeroepen mensen te doden die hun toevlucht hadden gezocht in het Byiza-stadion in de regio Butare. Hij hielp daarbij ook actief mee aan de moordpartij, volgens het OM.

N. vluchtte in 1998 naar Nederland en ging wonen in Ede. In 2020 kwam hij in beeld als genocideverdachte. Omdat hij inmiddels is genaturaliseerd, vindt het proces tegen hem hier plaats. N. ontkent dat hij betrokken is geweest bij de moorden. Volgens hem proberen getuigen met hun belastende verklaringen zelf strafvermindering te krijgen.

Vuurwapens, handgranaten, machetes

In 1994 werden in drie maanden tijd naar schatting 800.000 mensen om het leven gebracht. Bij het etnisch geweld werden voornamelijk Tutsi's en gematigde Hutu's op gruwelijke wijze vermoord.

"De daders waren hoofdzakelijk gewone landbouwers, die na jaren propaganda en oorlogsretoriek met machetes en knuppels hun buren, vrienden en collega's beroofden en vermoordden", aldus het OM. "Zij werden daarin aangevoerd en voorgegaan door de lokale leiders", zoals N.

In het Byiza-stadion werden 3000 mensen afgeslacht met vuurwapens, handgranaten, knuppels, machetes en stokken. "De verdachte was een essentiële schakel in het uitvoeren van de moordpartijen", volgens de aanklagers. "Wat er is gebeurd, gaat het voorstellingsvermogen te boven."

Het OM haalde bij de strafeis verklaringen aan van slachtoffers die het bloedbad overleefden en in het stadion dierbaren verloren. "Je hoopt dat ze je als eerste doden, zodat je de ergste dingen niet hoeft te zien." Anderen beschreven gewonde slachtoffers die smeekten uit hun lijden te worden verlost. Vijf van de slachtoffers waren in Den Haag aanwezig.

Signaal

Meerdere getuigen zeggen N. in het stadion te hebben gezien. Zo zou hij een granaat in de menigte hebben gegooid. Ook hitste hij voorafgaand aan het bloedbad de plaatselijke bevolking op. "Eugène had ons opdracht gegeven om elke Tutsi die uit het stadion zou proberen te ontsnappen, te doden", verklaarde een van hen.

Het OM neemt het N. kwalijk dat hij ondanks die verklaringen blijft volharden in zijn onschuld. Een levenslange gevangenisstraf zou daarom een goed signaal zijn, redeneerde de aanklager. "Dat je naar een ver land kunt vertrekken of niet, dat het lang kan duren of kort, maar dat de dag kan komen dat je je moet verantwoorden voor je daden."

Morgen krijgt de verdediging de beurt om het verhaal van N. te doen. De rechtbank hoopt 28 augustus uitspraak te doen.

 

Zeven jaar cel geëist tegen conciërge verdacht van ontucht op basisschool

23 juni 2026 18:13

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft zeven jaar celstraf en tbs met dwangverpleging geëist tegen de 58-jarige Oskar van der V. uit Zoetermeer. Hij werkte tussen 2019 en 2025 als conciërge op een basisschool in Zoetermeer en wordt verdacht van ontucht en het bezitten, maken en verspreiden van kinderporno.

Volgens het OM heeft Van der V. twee meisjes in het voorraadhok van de school opgesloten en ze daar misbruikt en gefilmd. In totaal zijn negentien aangiftes tegen Van der V. gedaan. Het zou gaan om de periode november 2019 tot en met juni 2024, meldt Omroep West. Ook zou de verdachte bijna 200.000 afbeeldingen van seksueel kindermisbruik in zijn bezit hebben gehad.

"Deze zaak gaat over het ernstig beschamen van vertrouwen", zei de officier van justitie. "Kinderen moeten veilig zijn bij volwassenen die verantwoordelijk zijn voor hun welzijn." Volgens het OM is de verdachte "leugenachtig en manipulerend" te werk gegaan.

Vrijwillig in behandeling

Van der V. was tussen 2018 en 2021 vrijwillig in behandeling voor zijn pedofiele stoornis bij De Waag, een centrum voor forensische geestelijke gezondheidszorg. Toen hij bij de school ging werken, ontstond een conflict met zijn psycholoog. De psycholoog bleef erop hameren dat het fout zou kunnen aflopen, bleek uit een rapportage.

Uiteindelijk dreigde de behandelaar de school te informeren, maar het behandelteam van Van der V. besloot het beroepsgeheim niet te doorbreken. De verdachte vertelde na zijn indiensttreding bij de school niet aan zijn behandelaars dat hij kinderen filmde.

"Ik wist van mezelf dat ik niet over de schreef zou gaan", zei de verdachte zelf over zijn werk op de school. "Dat heb ik ook niet gedaan en ik zou het nooit doen." Daarmee ontkende hij dat de aanrakingen van twee meisjes op de school met seksuele intenties waren.

Deze verklaring leek de rechtbank niet geloofwaardig, zeker gezien berichten in een versleutelde chatapp die gevonden zijn op zijn telefoon waarin allerlei seksuele handelingen en fantasieën beschreven stonden.

Landelijk onderzoek

Eind 2022 meldde een moeder zich bij de schooldirectie met een klacht over de conciërge. Die klacht, en andere zorgwekkende signalen van meerdere ouders, werden niet serieus genomen.

De conciërge kwam bij justitie in beeld tijdens een landelijk onderzoek naar kinderporno. Hij was actief op een versleutelde chatapp en werd daarom op 2 september 2025 aangehouden. Hij bleek ruim 200.000 bestanden met kinderporno in bezit te hebben.

Toen duidelijk werd dat Van der V. ook meisjes op de school had misbruikt ontstond grote onrust en moest de directeur het veld ruimen.

Naast de gevangenisstraf van zeven jaar en tbs met dwangverpleging eist het OM een contactverbod, een locatieverbod en een beroepsverbod van tien jaar tegen Van der V.

 

Na 50 jaar geen Playmobil meer gemaakt in Duitsland om aanhoudende verliezen

23 juni 2026 17:57

Na ruim een halve eeuw is er een einde gekomen aan de productie van Playmobil in Duitsland. Het verlieslijdende speelgoedbedrijf sloot vandaag zijn productielijn in het Beierse Dietenhofen. Het resterende personeel krijgt betaald verlof tot eind van de maand; er wordt nog besproken hoe hun toekomst eruit zal zien.

De fabrikant nam het besluit vanwege de hoge loon- en energiekosten. Het speelgoedbedrijf kampt al jaren met teruglopende verkoopcijfers en moet er daarom alles aan doen om kosten te besparen. De beatleskapseltjes en klemhandjes worden voortaan allemaal in Tsjechië of Malta gemaakt.

Playmobil werd in 1974 geïntroduceerd op een speelgoedbeurs in Nürnberg. Ontwerper Hans Beck van speelgoedbedrijf Geobra Brandstätter had destijds drie thema's bedacht: ridders, indianen en wegwerkers. Cruciaal voor het succes ervan was dat kinderen dat bescheiden begin konden uitbouwen tot complete werelden.

"Ik vond dat het een system moest zijn", zei eigenaar Horst Brandstätter daar ooit over. "Dat je het ene jaar met kerst een auto kon krijgen en het jaar erop de garage. Dat mensen dingen konden toevoegen, zonder ineens veel geld te moeten uitgeven."

Met de poppetjes konden kinderen hun eigen verhalen uitbeelden, redeneerde hij. "Playmobil draait niet om wat je kunt zien, maar om de film die kinderen erbij maken in hun hoofd. Daar gebruiken ze ons materiaal voor." Ontwerper Beck had zelfs principiële bezwaren tegen een zelfrijdende trein. "De beweging moet van kinderen komen."

Kidults

De afgelopen jaren waren er echter steeds meer kinderen die de piraten, politieagenten en prinsessen links lieten liggen, door concurrentie van bijvoorbeeld videogames. In tegenstelling tot Lego slaagde Playmobil er niet genoeg in om 'kidults' aan zich te binden, de volwassenen die bereid zijn grote bedragen uit te geven aan dure sets van Harry Potter, Star Wars of Marvel-superhelden, of volledig op volwassenen gerichte sets als Van Goghs Zonnebloemen.

Niet dat Playmobil dat niet probeerde. Het bedrijf bracht nostalgische edities uit van Asterix en Obelix, Back to the Future en The A-Team. Ook ontwikkelde het steeds vaker poppetjes speciaal voor toeristen: het Melkmeisje voor het Rijksmuseum bijvoorbeeld, of kerkhervormer Maarten Luther, van wie bij zijn 500ste sterfdag ruim een miljoen poppetjes werden gemaakt.

Het was allemaal niet genoeg om de vestiging in Duitsland open te houden. Enkele jaren terug schrapte het bedrijf wereldwijd al 700 banen, nu sluit deze fabriek helemaal de deuren. Een woordvoerder benadrukt dat het bedrijf nog wel "in Duitsland geworteld blijft", met het hoofdkantoor in Zirndorf, waar de directie en de marketingafdeling gevestigd blijven.

De vakbond vindt het een schrale troost. Voor 350 personeelsleden, die vaak al jarenlang voor het bedrijf werken, moet nog een afvloeiingsregeling komen. Een woordvoerder noemde de sluiting een catastrofaal besluit. "Voor velen van ons stort onze wereld in."

 


Copyright © 2006-2026 - www.ramonpieper.nl