VS voert opnieuw aanvallen uit in Iran, Teheran zegt terug te slaan
28 juni 2026 01:10
De Verenigde Staten hebben opnieuw doelen in Iran aangevallen. Iran zegt als vergelding Amerikaanse militaire doelen in Koeweit en Bahrein te hebben aangevallen.
Het is de tweede dag op rij dat de VS aanvallen uitvoert in Iran, nadat vorige week een staakt-het-vuren werd overeengekomen tussen beide landen.
Volgens het Amerikaanse militaire commando in het Midden-Oosten (Centcom) zijn de aanvallen een reactie op een Iraanse droneaanval op een commerciële tanker in de Straat van Hormuz. Dat schip, de M/T Kiku, vaart onder Panamese vlag en had volgens Centcom meer dan twee miljoen vaten ruwe olie aan boord.
Centcom zegt dat Amerikaanse gevechtsvliegtuigen onder meer Iraanse militaire bewakingsinfrastructuur, communicatiesystemen, luchtafweerinstallaties, drone-opslagplaatsen en mijnenlegcapaciteit hebben aangevallen in de omgeving van de Straat van Hormuz. Volgens het Amerikaanse leger ging het om tien Iraanse militaire doelen op verschillende locaties in en rond de zeestraat.
"Iran had de kans zich aan het staakt-het-vuren te houden, maar koos ervoor dat niet te doen", schrijft het leger in een verklaring.
Dreigende taal Trump
Trump bevestigde de aanvallen op Truth Social en bezigde opnieuw dreigende taal richting Iran. Volgens hem kan er een moment komen waarop de VS "niet langer redelijk" kan zijn en "gedwongen worden de klus militair af te maken". Als dat gebeurt, "zal de Islamitische Republiek Iran niet langer bestaan".
Volgens Iraanse staatsmedia waren explosies op verschillende plekken te horen. IRIB, de Iraanse staatsomroep, zegt dat meerdere projectielen neerkwamen op het eiland Qeshm in de Straat van Hormuz.
Reactie Iran
De Iraanse Revolutionaire Garde zegt als vergelding raket- en droneaanvallen te hebben uitgevoerd op Amerikaanse militaire doelen in Koeweit en Bahrein. Dat meldt het semiofficiële Iraanse persbureau Tasnim. Het Bahreinse ministerie van Binnenlandse Zaken meldde eerder al dat het luchtalarm was afgegaan.
"Het schenden van het staakt-het-vuren is in strijd met artikel 1 van het memorandum en zal leiden tot een volledige stopzetting van alle diplomatieke processen", zegt de Revolutionaire Garde volgens de Iraanse staatszender Press TV.
Een anonieme Amerikaanse functionaris bevestigt tegenover persbureau Reuters dat Iran meerdere raketten en drones heeft afgevuurd op buurlanden, waaronder Bahrein en Koeweit. Volgens de hoge ambtenaar zijn er vooralsnog geen Amerikaanse slachtoffers of grote schade aan Amerikaanse locaties in de regio gemeld.
Staakt-het-vuren
Gisteren voerde de VS ook al aanvallen uit op Iraanse opslagplaatsen voor raketten en drones. Volgens het Amerikaanse leger was die reeks aanvallen ook een vergelding voor een Iraanse aanval op het vrachtschip M/V Ever Lovely in de Straat van Hormuz.
Iran voerde daarop aanvallen uit op aan de VS gelieerde militaire doelen in Bahrein. Met de nieuwe aanvallen komt het wankele staakt-het-vuren tussen de VS en Iran verder onder druk te staan. De afspraken in de vorige week overeengekomen intentieverklaring moesten juist een einde maken aan de vijandelijkheden rond de Straat van Hormuz.
De smalle zeestraat is sinds de ondertekening van het akkoord weer grotendeels geopend. Ook enkele schepen die onder de Nederlandse vlag varen, voeren donderdag voor het eerst sinds maanden weer door de Straat van Hormuz.
Dodental in Venezuela opgelopen tot 1430, ook weer nieuwe aardbeving
27 juni 2026 22:54
In Venezuela heeft een nieuwe aardbeving plaatsgevonden in de buurt van La Guaira. De nieuwe beving had een kracht van 5,6, meldt het Europees-Mediterraans Seismologisch Centrum (EMSC).
Het is nog niet duidelijk of er slachtoffers zijn. Parlementsvoorzitter Jorge Rodriguez zegt dat de autoriteiten de naschokken in de gaten houden.
De Venezolaanse regering meldt ondertussen dat het aantal mensen dat is omgekomen door de verwoestende aardbevingen van woensdag, is opgelopen tot 1430. Ook raakten 3200 gewond en zijn 3100 mensen dakloos geworden. Met tienduizenden mensen is nog altijd geen contact.
Buitenlandse hulpverleners
Volgens de Venezolaanse autoriteiten zijn inmiddels meer dan 1600 internationale hulpverleners aangekomen in het land en zijn er nog meer reddingsteams onderweg.
Ook Nederland heeft een reddingsteam van USAR (Urban Search and Rescue) met 64 mensen en acht honden naar het land gestuurd. Zij zijn vandaag geland en zijn direct ingezet.
Onder het puin is een levende baby gevonden:
Venezuela werd woensdag rond 18.00 uur lokale tijd getroffen door twee grote aardbevingen kort na elkaar. De eerste aardbeving had een kracht van 7,2 en de tweede een kracht van 7,5.
Bijna 7 miljoen Venezolanen zijn volgens de Internationale Organisatie voor Migratie getroffen door de aardbevingen. Onder hen zijn zo'n 2 miljoen mensen uit de hoofdstad Caracas.
Frustratie over hulpverlening
Ondertussen neemt de frustratie toe bij de Venezolanen. Zij verwijten de regering dat de noodhulp te langzaam op gang komt. Volgens hen is de regering onvoldoende voorbereid op de omvang van de ramp.
Reddingswerkers zijn op zoek naar overlevenden en lichamen onder het puin. Volgens familieleden van slachtoffers en vrijwilligers is er een tekort aan zwaar materieel en zijn de Venezolaanse autoriteiten te weinig aanwezig in het getroffen gebied.
In de zwaar getroffen havenstad La Guaira graven sommige mensen met hun handen door het puin op zoek naar vermiste familieleden. De toegang naar het gebied wordt beperkt door de autoriteiten omdat de verkeersdrukte de reddingsoperatie bemoeilijkt.
Onbegrip voor afgelaste festivals, maar ambulancezorg al 'zwaar onder druk'
27 juni 2026 22:11
Verschillende evenementen werden vandaag afgelast vanwege de hitte. Zo gingen festivals in de regio Rotterdam niet door na een oproep daartoe van de veiligheidsregio en de GGD GHOR.
Festivalorganisatoren en bezoekers waren teleurgesteld. De organisatie van dance- en gabberfestival Parkzicht Outdoor in Vlaardingen sprak van "een bittere teleurstelling". Niet alle festivalgangers begrepen de beslissing. "Een beetje onweer, een beetje hitte. We zijn niet van suiker", zei een van hen.
Maar voor de zorg was het een verstandig besluit, zegt Yara Basta van de Nederlandse Vereniging van Spoedeisendehulp-artsen (NVSHA). "De verwachting was dat de EHBO-posten op die festivals door de extreme weersomstandigheden niet voldoende zouden zijn om de grote aantallen patiënten te behandelen."
Advies veiligheidsregio
Alle burgemeesters in de regio Rotterdam-Rijnmond kregen gisteren een brief van de veiligheidsregio. Sportevenementen en festivals laten doorgaan was volgens de veiligheidsregio onverantwoord. De ambulancezorg stond volgens de brief al "zwaar onder druk". Ook was de opnamecapaciteit van de ziekenhuizen "beperkt".
De gemeente Rotterdam trok daarop de vergunningen in van het Nous'klaer Festival in Delfshaven, het Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. De gemeente Vlaardingen nam vandaag een zelfde besluit: ook Parkzicht Outdoor ging niet door.
Bezoekers van Parkzicht Outdoor snapten niet waarom het besluit pas twee uur voor de start van het festival kwam:
De organisatie van Parkzicht Outdoor kon "begrip opbrengen voor het advies van de Veiligheidsregio en de GHOR". Wel voerde de organisatie aan dat er al extra maatregelen waren getroffen vanwege code oranje.
De organisatie van I Love Urban vond het "een enorme klap" dat het festival niet mocht doorgaan. "Zoals jullie begrijpen, zijn wij het niet eens met het besluit", schreef de organisatie op Instagram. "De afgelopen dagen hebben wij, samen met alle betrokken partijen, met man en macht gewerkt aan een uitgebreid hitteplan."
Ademhalingsklachten
"Ik kan me voorstellen dat het voor de organisatie en de mensen die daarvoor kaartjes hebben een domper is", zegt SEH-arts Basta. Toch noemt ze het verstandig dat de festivals niet doorgingen.
Juist op festivals raken mensen sneller oververhit, zegt ze. Als mensen dansen, produceren ze veel warmte, legt ze uit. Daarnaast hebben mensen door alcohol en drugs volgens haar niet goed door wanneer ze water moeten drinken of moeten eten. "Dat kan leiden tot een toename in hitteberoertes, maar ook van mensen die flauwvallen en zich daarbij bezeren."
Extra patiënten was voor de zorg een grote belasting geweest, zegt ze. Afgelopen week was het al druk op de spoedeisende hulpposten in Noord-Holland, Brabant, Gelderland en de regio Rotterdam. "Met name met mensen die last hebben van ademhalingsklachten en het hart."
Ook waren in verschillende ziekenhuizen mensen met hitteberoertes, zegt Basta. Sommigen hadden temperaturen van meer dan 43 graden. "Met enkelen gaat het nu goed, enkelen liggen nog op de intensive care."
Vervolgstappen onderzoeken
De organisatie van het Buiten Gewoon Festival meldde op Instagram pas rond middernacht te hebben gehoord dat de vergunning werd ingetrokken. "Op een moment dat het hele festival al opgebouwd was en alles klaar was om jullie te ontvangen. Daarom is onze teleurstelling enorm."
Ook I Love Urban uitte op Instagram ongenoegen over de communicatie. "Juist omdat het besluit zo laat is genomen en wij geen mogelijkheid hebben gekregen om hierover in overleg te treden, hebben wij ook geen reële kans gehad om het besluit tijdig door de rechter te laten toetsen." De festivalorganisatie zei te onderzoeken welke vervolgstappen er mogelijk zijn.
Servische president Vucic treedt vroegtijdig af en kondigt vervroegde verkiezingen aan
27 juni 2026 21:21
De Servische president Vucic heeft aangekondigd dat hij binnen enkele weken aftreedt en vervroegde presidents- en parlementsverkiezingen uitschrijft.
De conservatieve Vucic heeft zijn aftreden op een bijeenkomst van zijn SNS-partij in Belgrado bekendgemaakt. Hij is sinds 2017 president van Servië en de tweede en laatste termijn van zijn presidentschap loopt volgend jaar af.
Vucic zei ook dat hij zijn partij wil helpen om de volgende verkiezingen te winnen. Wanneer hij precies zal aftreden en de vervroegde verkiezingen gehouden zullen worden, heeft hij niet gezegd.
Corruptie
Tegenstanders van Vucic roepen al langer om zijn aftreden. Al anderhalf jaar gaan Serviërs massaal de straat op uit onvrede over zijn regering. De protesten begonnen nadat het dak van het pas gerenoveerde treinstation van Novi Sad eind 2024 instortte. Daarbij kwamen zestien mensen om het leven.
De demonstranten, geleid door studenten, hielden de regering verantwoordelijk voor de ramp en beschuldigden Vucic en zijn regering van corruptie bij de renovatie van het dak. De regering verwierp de verwijten.
Correspondent Zuidoost-Europa Thijs Kettenis:
"Vucic' aankondiging dat hij binnenkort aftreedt komt niet uit de lucht vallen. Eerder deze maand zei hij al dat hij de spullen in zijn kantoor aan het inpakken is en 1200 boeken die hij tijdens zijn presidentschap heeft verzameld, gaat weggeven.
Studenten en sympathisanten gaan al ruim anderhalf jaar geregeld de straat op om zijn aftreden te eisen, vanwege onder meer corruptie, vriendjespolitiek en de achteruitgang van de rechtsstaat en persvrijheid.
Maar het is onwaarschijnlijk dat zij nu de vlag uithangen. Dat komt doordat Vucic' aankondiging past binnen zijn strategie om aan de macht te blijven. Zijn tweede presidentstermijn loopt sowieso al mei volgend jaar af en een derde termijn is onmogelijk volgens de Servische wet.
Vucic aast nu op het premierschap. Daarvoor moet hij eerst het parlement ontbinden en parlementsverkiezingen uitschrijven. Wint zijn partij, dan kan hij premier worden en kan de volgende president weer de ceremoniële rol krijgen die de Servische wet voorschrijft. Vucic zal de verkiezingen uitschrijven op het moment dat hij denkt dat zijn partij kan winnen en vervolgens tot aan de stembusgang nog repressiever worden, vrezen critici."
In Zuid-Afrika laait anti-immigratiegeweld op, migranten slaan op de vlucht
27 juni 2026 19:31
In Zuid-Afrika lopen de spanningen over illegale immigratie hoog op. Een nieuwe protestbeweging eist dat migranten zonder geldige papieren het land uiterlijk dinsdag 30 juni verlaten.
Nu die datum dichterbij komt, worden huizen van migranten in brand gestoken en winkels geplunderd. De regering van Mozambique zegt dat vijf van zijn burgers zijn vermoord. Afgelopen week werd een 29-jarige man uit Malawi gelyncht door een boze groep Zuid-Afrikanen na een anti-migratiedemonstratie. Hij overleed aan ernstige hoofdwonden.
De haat wordt opgestookt door de nieuwe anti-migratiebeweging March and March. In een township nabij kuststad Durban marcheren honderden demonstranten van de burgergroep door de straten. Op spandoeken staan leuzen als: "Nee tegen illegale migratie". Velen dragen iwisa's: knuppels met een zware, bolvormige kop, een traditioneel wapen van de Zulu-bevolking.
"Als de buitenlanders zich laten zien, zullen we vechten", scanderen de veelal jonge demonstranten. Een vrouw schopt tegen de gesloten deur van een winkel waarvan de eigenaar afkomstig zou zijn uit een buurland. "Jullie gaan branden", schreeuwt ze.
March and March stelt een burgerbeweging te zijn. Maar verschillende politieke oppositiepartijen steunen de agenda en dragen bij aan de xenofobische retoriek, mogelijk vooruitlopend op de gemeenteraadsverkiezingen in november, waar ze de steun nodig hebben van hun lokale gemeenschap.
Hoewel de demonstraties relatief klein zijn, weerspiegelen ze een sentiment dat veel breder leeft. "Zuid-Afrika heeft een jonge bevolking en hoge werkloosheidscijfers", zegt socioloog en migratie-expert Anthony Kaziboni van de Universiteit van Johannesburg. "Er is groeiende frustratie, vooral in arme wijken."
De woede richt zich op migranten uit andere Afrikaanse landen, zoals Zimbabwe, Mozambique en Malawi. Zij komen naar Zuid-Afrika omdat de economie er thuis nóg slechter voorstaat.
Deze migranten krijgen de schuld van problemen zoals misdaad en het gebrek aan banen, hoewel uit onderzoek anders blijkt, zegt Kaziboni. "Onderzoek laat zien dat migranten ook een bijdrage leveren aan de economie door bijvoorbeeld winkels te openen, en dat Zuid-Afrikanen meer misdaden begaan." Maar dat willen de demonstranten volgens de onderzoeker niet horen.
Op de vlucht
De geschiedenis laat zien dat dit slecht kan aflopen. In Zuid-Afrika waren eerder dodelijke uitbarstingen van xenofobisch geweld. In 2008 kwamen daarbij 62 mensen om het leven, toen aanvallen op migranten zich vanuit Johannesburg over grote delen van het land verspreidden.
Hoe dichter 30 juni nadert, hoe meer de spanning oploopt. Mede daarom zijn migranten doodsbang. Ze vluchten massaal. Nigeria en Ghana stuurden al vliegtuigen om hun burgers op te halen.
Op een grote parkeerplaats in Durban zitten duizenden en duizenden migranten uit Malawi naast hun koffers. Ze willen terug naar huis. De Malawische overheid heeft een repatriëringsoperatie opgestart, maar het is een chaos.
Het parkeerterrein is een vluchtelingenkamp geworden. Wie geluk heeft, slaapt in een van de grote witte tenten die in de haast zijn neergezet. De meesten, onder wie moeders met jonge kinderen, brengen de nacht buiten door terwijl het winter is in Zuid-Afrika.
"We worden verdreven", zegt Noel Kawala, die samen met zijn drie zussen al een week wacht op vervoer. "Ik durf niet in mijn wijk te blijven. Als Zuid-Afrikanen zien dat je buitenlander bent, vragen ze wanneer je vertrekt. Ze zeggen dat iedereen die blijft zal worden vermoord."
Kawala werkte in Zuid-Afrika in een kleine winkel waar hij 8,5 euro per dag verdiende. Dat geld stuurde hij naar zijn vrouw en peuter in Malawi. Geld om zelf een kaartje te kopen voor de bus naar huis heeft Kawala niet. Dagenlang zitten migranten op de grond in lange rijen tot de Zuid-Afrikaanse autoriteiten hun vingerafdrukken nemen, hen registreren en ze uiteindelijk een buskaartje krijgen. Het gaat tergend langzaam.
'We zijn allemaal Afrikanen'
Buiten het hek van de parkeerplaats komen almaar meer migranten aan, maar binnen is geen plek. Dus zit Patricia Chinseu met haar 4-jarige zoontje op de stoep langs de kant van de weg, samen met honderden anderen.
Ze werkte als huishoudster, maar haar huisbaas zei dat ze voor dinsdag weg moet zijn. "We zijn allemaal Afrikanen", zegt ze. "We lijken op elkaar. Toch worden we gehaat. Ik snap er niets van."
Bij de anti-migratieprotestmars in Durban zeggen de demonstranten enkel te willen dat de wet wordt nageleefd en dat illegale migranten vertrekken. Op de vraag wat ze gaan doen als het ultimatum dinsdag verstrijkt, klinkt opnieuw dreiging.
Een van de demonstranten tikt op zijn knuppel. "Deze dragen we omdat het onze cultuur is. Het is geen wapen, maar dat kan het wel worden als iemand niet luistert."
Australië scherpt regels socialemediaverbod voor kinderen aan: boete verdubbeld
27 juni 2026 18:32
De boete voor techbedrijven die te weinig doen om het socialemediaverbod voor kinderen in Australië te handhaven, wordt verdubbeld. Het verbod heeft tot nu toe weinig effect gehad, stelt de Australische regering.
De maximale boete wordt verhoogd van 45,5 miljoen naar 99 miljoen Australische dollar, omgerekend bijna 60 miljoen euro. Ook krijgt de Australische internetwaakhond eSafety Commission meer bevoegdheden.
Zo mag de toezichthouder techbedrijven dwingen om bewijs te leveren van de maatregelen die ze hebben genomen om te voorkomen dat kinderen onder de 16 jaar een account aanmaken.
De Australische regering zegt dat eSafety Commission onderzoekt of Instagram, Facebook, YouTube, Snapchat en TikTok de regels wel of niet naleven.'
Sinds de invoering van het verbod vorig jaar december zijn meer dan vijf miljoen accounts van kinderen verwijderd of beperkt. Toch blijkt uit meerdere onderzoeken dat het socialemediaverbod na zes maanden nog maar weinig invloed heeft.
Zo bleek uit een Australisch onderzoek onder 408 jongeren van 12 tot 15 jaar dat 85 procent drie maanden na de invoering van het verbod nog sociale media had. Zij konden de regels omzeilen doordat ze zelf aangaven ouder dan 16 jaar te zijn. Ook worden kinderen volgens andere studies niet naar hun leeftijd gevraagd of werken gezichtsscans niet altijd goed.
Navolging andere landen
Australië was het eerste ter wereld met een socialemediaverbod voor kinderen. Ook andere landen besloten daarna om het gebruik van sociale media te beperken voor kinderen.
Zo kondigde het Verenigd Koninkrijk vorig week een vergelijkbaar verbod aan dat volgend jaar moet ingaan. Ook onder meer Canada, Indonesië en de Verenigde Arabische Emiraten hebben de regels aangescherpt.


