Stralende burgemeester Schouten geeft ja-woord in Rotterdam
27 juni 2026 15:44
De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten is vanochtend getrouwd in haar 'eigen' stadhuis aan de Coolsingel. Ze gaf het ja-woord aan Coert Kleijwegt, die ze in haar tijd als student leerde kennen op de Erasmus Universiteit.
"Het is de man van wie ik het meest houd", aldus Schouten bij omroep Rijnmond.
"Het is een prachtige vrouw, maar ze heeft vooral een prachtig hart", aldus bruidegom Kleijwegt. "Daarom heb ik voor haar gekozen."
Vervoer met tramlijn 1
Schouten (48) maakte in januari bekend dat ze ging trouwen. Ze meldde dat eerst in de gemeenteraad en daarna aan de buitenwereld. Van begin af aan was duidelijk dat ze daarbij veel Rotterdammers wilde betrekken. Leerlingen van kindcentrum Het Oude Westen hielpen bij het ontwerp van haar trouwjurk. Het Rotterdamse vervoerbedrijf RET zorgde voor vervoer naar het stadhuis (met tramlijn 1). De Rotterdamse zanger Lee Towers en zangeres Frédérique Spigt treden op bij het feest.
Schouten vroeg bovendien de Rotterdamse journalist Sander de Kramer om als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) het huwelijk te sluiten.
'In haar uppie'
Hij kent Schouten al een tijdje, vertelde De Kramer onlangs. "Dat is via Rijnmond gegaan. Ik heb haar toen geïnterviewd. Dat was een heel bijzonder gesprek over hoe zij haar zoon in haar uppie had opgevoed."
De Kramer, die naar eigen zeggen een week heeft gedaan over het schrijven van de toespraak van vandaag, was onder de indruk. "Hoe zij het als alleenstaande moeder heeft geschopt tot vicepremier en tot minister, dat is een onwijs bijzonder verhaal."
In coronatijd
Schouten, sinds oktober 2024 burgemeester van Rotterdam, heeft nu zes jaar een relatie met Coert Kleijwegt (53). De twee leerden elkaar meer dan dertig jaar geleden kennen tijdens hun studententijd aan de Erasmus Universiteit, maar de liefde bloeide pas in coronatijd op.
Het échte aanzoek kwam vorig jaar, tijdens een vakantie. "Ik had het wel een beetje door", aldus de burgemeester begin dit jaar. "We hadden ooit al gezegd dat er een moment zou komen waarop we ons leven met elkaar wilden delen. Dan is het heel mooi als dat ook echt gaat gebeuren."
'Even wennen'
Kleijwegt werkte onder meer bij een vermogensbelegger van een aantal pensioenfondsen, en daarvoor bij verzekeraar Achmea. Sinds vorig jaar is hij directeur Asiel en Bescherming bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Hij groeide op in Zwijndrecht. Door de bekendmaking van het huwelijk belandde hij plotseling in de belangstelling. "Hij zei laatst: opeens ben ík nieuws. Dat is toch wel even wennen", aldus Schouten.
Bij het huwelijk waren ook Alexander Pechtold, haar collega uit Delft, en commissaris van de Koning in Zuid-Holland Wouter Kolff te gast.
Drukke Fernpas in Oostenrijk dicht door demonstratie van omwonenden
27 juni 2026 14:10
In Oostenrijk is de Fernpas vanochtend korte tijd afgesloten geweest vanwege een betoging van omwonenden. De Fernpas is een belangrijke route in de Alpen, ten westen van Innsbruck, die zeker in vakantietijd druk bereden wordt.
Op drukke reisdagen kunnen er wel 32.000 voertuigen op de Fernpass rijden. Juist vanwege die enorme drukte namen zo'n 700 omwonenden deel aan twee demonstraties. Ze liepen twee marsen aan de uiteindes van de Fernpas, de ene bij Reutte-Katzenberg en de andere bij Nassereith-Rastland. Daardoor was de 34 kilometer lange route tussen 10.00 en 12.00 uur volledig afgesloten voor doorgaand verkeer.
Reizigers die op dat moment op die route reden, werden tegengehouden. De Oostenrijkse regionale omroep ORF Tirol sprak meerdere reizigers die klaagden dat ze niet op de hoogte waren gebracht van de afsluiting. De politie verwacht dat de route langs de B179 de hele dag extra druk zal zijn vanwege de betoging.
Vrees voor nieuwe regeringsplannen
De betogers maken zich zorgen over de verkeersplannen van de Tiroolse deelstaatregering. Die wil naar eigen zeggen de veiligheid op de route verbeteren en een vlotte doorstroming van het verkeer garanderen. Daarvoor zou er een nieuwe tunnel op de top moeten komen, net als een tweede tunnelbuis bij de Lermoostunnel en een nieuw tolsysteem. Die werkzaamheden zouden 500 miljoen euro moeten kosten.
Maar delen van de bevolking vrezen dat er door die veranderingen juist meer verkeer naar de Fernpas wordt getrokken, dat ze meer belasting moeten betalen en dat hun levenskwaliteit achteruitgaat. Al decennialang hebben zij te maken met verkeersopstoppingen.
Vorige maand was er een vergelijkbare demonstratie en wegafsluiting bij de Brennerpas, die Oostenrijk met Italië verbindt. Toen werd de weg urenlang afgesloten.
Auto belandt op kerkhof Gemert, vijf graven vernield
27 juni 2026 14:06
Een automobilist is in Gemert uit de bocht gevlogen, door een hek gereden en op een begraafplaats beland. Vijf graven werden vernield. De bestuurder, een 41-jarige Helmonder, raakte lichtgewond. De politie sluit niet uit dat hij wordt opgepakt.
Het ongeluk op de Komweg in Gemert gebeurde rond 10.30 uur vanochtend. "Ik hoorde een slip en daarna een knal", zegt een getuige bij Omroep Brabant,
Voor het kerkhof zit een bocht en geldt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Daar schoot de automobilist volgens een politiewoordvoerder "met een behoorlijke snelheid" rechtdoor.
Uit een eerste onderzoek bleek dat de man alcohol had gedronken. De politie onderzoekt nog of hij ook drugs had gebruikt.
JA21-leider Eerdmans: kabinet moet nu echt gaan kiezen tussen ons en Pro
27 juni 2026 13:49
JA21-leider Joost Eerdmans roept het kabinet richting Prinsjesdag op nu echt een keuze te maken tussen Pro en JA21. "Met beide samenwerken gaat niet", zei hij in zijn speech op het ledencongres in Ede.
"Het kabinet kiest nu voor geitenpaadjes op het ritme van de Snollebollekes, van links naar rechts", vervolgde Eerdmans. "Maar ze zullen toch een keer moeten kiezen: gaan ze over links met Pro, of over rechts met ons?"
Pro-leider Jesse Klaver liet eerder al weten ook niet met JA21 te willen samenwerken. Nu die partijen elkaar definitief uitsluiten, neemt de druk op het minderheidskabinet van D66, VVD en CDA toe.
De keuze tussen deze twee partijen ligt binnen de coalitie gevoelig: D66 werkt liever met Pro samen, terwijl de VVD juist de rechterkant opkijkt. Andere voor de hand liggende opties om een meerderheid in de Tweede Kamer te behalen zijn er niet.
'Graag of niet'
Wat de keuze ook wordt, een aanpassing van het coalitieakkoord lijkt onvermijdelijk. Klaver wil alleen meewerken als de bezuinigingen op de sociale zekerheid worden teruggedraaid. Ook Eerdmans verhoogt vandaag zijn inzet: hij wil alleen instemmen met de financiële plannen van het kabinet als daar lastenverlichtingen in zitten.
"We zijn in de positie dat we kunnen zeggen: graag of niet", lichtte Eerdmans zijn plan toe. "En zo niet, moeten ze een hoge prijs aan Pro betalen, die miljarden gaat kosten."
Premier Jetten en minister Heinen (Financiën) voeren deze weken gesprekken met partijleiders van verschillende partijen om te kijken met wie ze een financiële deal kunnen sluiten. Het zijn volgens Eerdmans "prima" gesprekken, maar "je kan er ook geen peil op trekken".
Zijn inzet is, naast een strenger asielbeleid en meer geld voor veiligheid, vooral: de vrijheidsbijdrage omlaag krijgen. Waarvan JA21 het geld voor de defensie-uitgaven precies wil betalen, is niet helemaal duidelijk. De partij zegt in ieder geval te willen bezuinigen op klimaatuitgaven, ambtenaren en ontwikkelingshulp.
'Beide benen op de grond'
Vanaf de start van het kabinet presenteerde Eerdmans zich als constructieve partner op rechts voor het kabinet. Die rol pakt hij nog nadrukkelijker nu Forum voor Democratie, PVV en Groep Markuszower om uiteenlopende reden geen aantrekkelijke samenwerkingspartners voor het kabinet meer zijn.
"Wij zijn verstandig rechts: stevig op de inhoud, beschaafd in de toon", zei Eerdmans tegen zijn leden. "Niet tegen alles om ertegen te zijn, geen opruiende uitspraken doen, maar met beide benen op de grond."
JA21 kijkt ook naar SGP
Als de coalitiepartijen voor samenwerking met JA21 kiezen, zijn ze er nog niet: er is dan nog een partij nodig voor een meerderheid. "Daarom is het heel belangrijk dat de SGP meedoet", aldus Eerdmans.
Dan is er nog een andere hobbel: de Eerste Kamer, waar volgens Eerdmans een "grillige rechtse meerderheid" zit. Hij kijkt daarom uit naar de Provinciale Statenverkiezingen van maart volgend jaar. Na die verkiezingen wordt ook een nieuwe Eerste Kamer gekozen.
Utrechts waterschap werkt samen met boeren aan 'snelweg' voor otters
27 juni 2026 13:38
Samen met een aantal boeren legt het Utrechtse waterschap Stichtse Rijnlanden de rode loper uit voor de otter. De oevers van de talloze watergangen en sloten worden groener. De waterkwaliteit wordt verbeterd.
"Als ik hier ooit een otter zie zwemmen, is dat eigenlijk een groot compliment voor ons harde werk", zegt boer Harold Vlooswijk bij RTV Utrecht.
Vlooswijk heeft ruim twintig kilometer aan slootkant in beheer, in de buurt van het dorp Papekop. Ondanks de warmte is hij druk bezig om de oevers van paaltjes te voorzien. Als gevolg daarvan stroomt het water rustiger en krijgt beplanting (weer) een kans om rustig te groeien.
Vergeet-me-nietjes
"Dit is nou netjes begroeid", reageert ecoloog Danneke Verhagen van het waterschap. "Je ziet veel verschillende oeverplanten staan. Van vergeet-me-nietjes tot aan lisdodden. En als ik een blik werp op het water, ziet dat er helder uit. Dat kan je dus bereiken met de paaltjes die Harold plaatst."
Stichtse Rijnlanden is in 2020 begonnen met het project Otterpaden, juist omdat het marterachtige dier nogal kieskeurig is. Het grootste waterroofdier van Nederland voelt zich alleen thuis in schoon water. "Als de otter aan de deur klopt, weet je dat er veel in orde is. Zoals genoeg vis en een goede waterkwaliteit", zei de ecoloog eerder. "Het zou een mooie beloning zijn om de otter de komende jaren op steeds meer plekken terug te zien."
Obstakels
De otter was ooit alom aanwezig in Nederland, maar stierf in de jaren 80 uit. "Decennia van milieuvervuiling, jacht, toenemend verkeer en steeds meer obstakels in hun leefgebieden zoals waterwerken en gevaarlijke fuiken, was de soort fataal geworden", aldus Natuurmonumenten. In 1988 werd Nederlands laatste otter doodgereden bij Joure.
Niet ver van Joure, in de kop van Overijssel. werd in 2002 weer een populatie (buitenlandse) otters uitgezet. Sindsdien gaat het crescendo, vooral in het noorden en oosten van het land. Maar de otter is ook weer aanwezig in Limburg en zelfs in de stadsgracht van Alkmaar.
Otterpassages
In 2020 werden de eerste ottersporen in het oosten van de provincie Utrecht ontdekt. Sindsdien is het waterschap druk bezig om de otter verder binnen te halen. In 2023 werden in Kockengen en bij Lopik otterpassages aangelegd, zodat otters geen drukke weg meer hoeven over te steken om van de ene kant van de sloot naar de andere kant te komen.
Muskusrattenbeheerders krijgen speciale instructies om te voorkomen dat ze ook otters vangen.
Win-win
Op dit moment draait het vooral om de ongeveer 9000 kilometer aan sloten en andere watergangen in Utrecht. Want, benadrukt ecoloog Verhagen, hoe groener die slootkanten, des te meer biodiversiteit. Vissen, salamanders, kikkers: ze komen allemaal maar wat graag op zulke oevers af. Win-win, zegt ze. "Het waterschap krijgt er schoner water van, en dat trekt dan ook weer dieren als de otter aan."
Het project staat of valt met de medewerking van boeren, want het waterschap heeft lang niet al die 9000 kilometer in beheer. Dus is subsidie beschikbaar gesteld. "Dat is kostendekkend", zegt boer Vlooswijk voorzichtig. "Maar er gaan wel veel manuren in zitten. Als je meer boeren wil motiveren, zal je daar denk ik beter voor moeten betalen."
De hele keten
Of dat gaat gebeuren, hangt mede af van de provincie. Maar dat weerhoudt ecoloog Verhagen er niet van om te dromen van een 'ottersnelweg' tussen de Loosdrechtse plassen op de grens met Noord-Holland en de Biesbosch ten zuiden van Dordrecht.
Zodra de otter genoeg schoon water vindt om zich tussen die twee natuurgebieden te verplaatsen, is het project voor haar geslaagd. "Dan weten we dat de hele keten, van de bijen tot de vissen en de otters, zich fijn voelt in deze provincie."
Vrachtwagenheffing helpt bij verduurzaming, 'maar de kosten gaan wel omhoog'
27 juni 2026 13:09
Eigenaren van vrachtwagens betalen per 1 juli een bedrag per gereden kilometer op bijna alle Nederlandse snelwegen. De vrachtwagenheffing moet de transportsector verduurzamen, maar de maatregel loopt flink in de papieren. "Voor vrijwel alle vrachtwagens gaan de kosten enkele duizenden euro's per jaar omhoog", zegt Marieke Kuijpers, sectormanager bij Rabobank. Wie betaalt daar de rekening van?
De maatregel geldt voor alle vrachtwagens die inclusief een lading meer dan 3500 kilo wegen. De hoogte van de heffing wordt berekend door een tolkastje in de cabine te plaatsen. Die houdt bij hoeveel kilometers worden afgelegd. "Het is in feite rekeningrijden, maar dan alleen voor vrachtwagens", zegt Kuijpers.
Daarnaast is de motoraandrijving bepalend voor de hoogte van het tarief. Hoe schoner en lichter het voertuig, hoe lager het bedrag. Zo is het tarief voor de meest voorkomende dieselvrachtwagen 20,1 cent per kilometer en voor een elektrische vrachtwagen 3,8 cent. Dit is bedoeld om de transportsector te stimuleren duurzamer en efficiënter te rijden.
Een deel van de opbrengsten van de heffing moet terugvloeien naar de sector via subsidies. Dit moet de aanschaf van elektrische vrachtwagens beter mogelijk maken. Daarnaast worden met het geld oplaadpunten aangelegd.
10.000 euro per vrachtwagen
Door de invoering van de vrachtwagenheffing komt het Eurovignet te vervallen, de belasting voor zware rijtuigen. Ook wordt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens flink verlaagd. Toch kunnen de kosten flink oplopen voor de meeste vrachtwagens.
Op dit moment rijdt het overgrote deel van de vrachtwagens op diesel. Voor dit type kunnen de kosten het komende jaar gemiddeld 10.000 euro hoger uitvallen dan nu, berekende Kuijpers. "Samen met de hoge brandstofprijzen, de stijgende loonkosten en de druk om te verduurzamen, kunnen transporteurs in financiële problemen terechtkomen."
Doorberekend aan klant
Rico Luman, sectoreconoom bij ING, verwacht dat vrijwel alle transporteurs de kosten zullen doorberekenen aan de opdrachtgever. "De marges zijn heel dun: maximaal 2 of 3 procent." De heffing betekent dat de vervoersprijzen 7 à 8 procent omhooggaan, verwacht hij. "Klanten zullen de transporteurs wel vragen om efficiënter en nog minder 'leeg' te rijden om zo de kosten te drukken", zegt Luman.
Voor Iris Lafeber zit het doorberekenen van de hoge kosten aan de klant niet lekker. Zij is mede-eigenaar van een transportbedrijf dat gespecialiseerd is in industriële verhuizingen. "We hebben onze tarieven met 20 procent moeten verhogen in vergelijking met begin dit jaar." Dat zit hem niet alleen in de heffing, maar ook in de salarisverhoging van de chauffeurs en de hoge brandstofkosten vanwege de oorlog in het Midden-Oosten, somt ze op. "Gelukkig hebben we een dieselclausule, zodat we de brandstofkosten kunnen doorberekenen aan de klant."
'Elektrisch rijden eindelijk interessant'
Luman van ING verwacht dat de heffing de transportsector een impuls geeft om te verduurzamen. "Het verschil in kosten tussen diesel en elektrisch rijden wordt zo steeds kleiner." Met name de supermarktsector investeert nu volop in elektrische wagens, ziet hij.
Ook Cees Heebink heeft daar oren naar. Hij heeft een bedrijf met een wagenpark van zo'n tachtig vrachtwagens, waarvan ongeveer de helft met name in Nederland rijdt. Heebink is voornemens om volgend jaar elektrische wagens aan te schaffen. "Met die heffing wordt elektrisch rijden eindelijk interessant."
Ook is de techniek volgens hem verbeterd. "Nu kun je de hele dag in Nederland blijven rijden zonder tussentijds te moeten opladen." In combinatie met 'thuis' opladen is het iets goedkoper dan diesel op de lange termijn, weet hij. "Want de aanschafprijs is wel een hap uit je portemonnee." Elektrische vrachtwagens kunnen op dit moment bijna 2,5 keer duurder zijn dan een dieselversie, zeggen deskundigen.
In 2028 komt daar nog een Europese brandstofheffing bij, de ETS 2. De vrachtwagenheffing wordt 1 juli ingevoerd, maar tussen 1 september en het einde van het jaar geldt een tijdelijke korting van 22,3 procent vanwege de hoge brandstofprijzen van de afgelopen maanden.


